23948sdkhjf

Anmasi satser på 3D-printindustrien med nyt datterselskab

Den sydjyske producent af vaskeanlæg åbner nyt datterselskab i Tyskland

Cirka 25 procent af Anmasis omsætning kommer fra det tyske marked, og generelt oplever Grindsted-virksomheden høj vækst syd for grænsen. Samtidig oplever man stigende interesse fra producenter af 3D-print, der har behov for at få deres produkter vasket efter print.

Derfor har man nu valgt at slå to fluer med et smæk og åbne et nyt, tysk kontor – denne gang i Berlin. Det skal supplere et allerede eksisterende datterselskab i byen Sprockhövel i Ruhr-distriktet.

- Selskabet kommer til at hedde Anmasi AM. Det får sin egen separate hjemmeside, og to ansatte der har været i AM-branchen i mange år, og den ene har også solgt anlæg til vask inden for additive manufacturing i mange år, inden han kom til os. Så udvikler vi nogle produktlinjer kun til additive manufacturing, og vi kommer til at satse meget på det som et separat produkt i fremtiden, forklarer salgschef Anders Hedeby Sørensen.

- Vi er allerede godt inde i 3D-print generelt, og nu har vi så taget skridtet videre ved at sige, at vi er nødt til at lave et selskab, der udelukkende fokuserer på det. Vi har mange forskellige kunder, men når du skal sælge noget, så er du nødt til at køre den ned i takt og sige, at det skal ske i et firma målrettet det område, supplerer han.

Kan vaske bredt udsnit af materialer

Anmasi har faktisk allerede produceret de første vaskeanlæg målrettet 3D-printindustrien, og fremadrettet kommer man til at målrette sig et bredt udsnit af kunder.

- Det er 3D-print inden for resiner, FDM, polyjet og ABS-plast, vi kommer til at køre på. Alle de teknologier, hvor de skal bruge væske for at rengøre. Det kan være IPA, altså alkohol, andre opløsningsmidler, eller det kan være vandbaseret. Det er vi ved at udvikle nogle produkter, som er skræddersyet til, forklarer Anders Hedeby Sørensen.

Et af verdens største 3D-markeder

At valget lige er faldet på Tyskland som hjemsted for det nye datterselskab, er ikke nogen tilfældighed.

- Det er baseret i Tyskland, fordi det er det største marked. Det specielle er så, at den afdeling kommer til at ligge i Berlin, så vi skærer Tyskland over i to. Så vi gør også det, at vi satser mere på Tyskland generelt. Tyskland er stort, og alle kunder inden for 3D-print kommer til at blive betjent af de to ansatte i Berlin, siger Anders Hedeby Sørensen.

Derudover nævner han, at man i Tyskland har Formnext-messen, som er en af verdens største inden for additive manufacturing, og at det smitter af på den tyske industri.

- Der er mange flere virksomheder, og der er meget industri, og derfor er der mange flere 3D-printafdelinger. Og det er klart, at de systemer vi udvikler, det er ikke systemer til 20.000 kr. Det er ikke til de små virksomheder, der har en 3D-printer i hjørnet. Det bliver til de store industrivirksomheder, som ved, at de skal bruge det her, og har nogle afdelinger, hvor de har noget udstyr, der også kan bære investeringen, slutter Anders Hedeby Sørensen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109