- Jeg kommer nok til selv at lægge en interessetime eller to ...
Når Plastindustriens Plastic Pavilion står færdig på Gammel Strand under den globale arkitektkongres 'World Congress of Architects' til sommer, har plastsvejsefirmaet Plastmontøren haft en kæmpe finger med i spillet.
Plastmontøren har nemlig sagt ja til at donere, hvad der svarer til to fuldtidsstillinger i én måned for at få pavillonen bygget op - og taget ned igen.
Det er immervæk en hel del timer i en virksomhed med fire ansatte?
- Ja!, siger indehaver og adm. direktør Benny Walsøe Pedersen og griner højt i telefonen, mens han fortsætter: - Jeg kommer nok også til at lægge en interesse-time elle to ...
Timetallet til trods, var Benny Walsøe Pedersen ikke længe om at sige ja tak til at stille sig til rådighed for Plastindustriens store prestigeprojekt. Det gør han af to årsager:
- Jeg skal jeg da ikke lægge skjul på, at vi med Plastic Pavilion forventer at kunne vise andre faggrupper, at plast er en del af de bæredygtige løsninger i fremtidens byggeri.
Hvilke faggrupper tænker du specifikt på her?
- Arkitekter. Rådgivere. Alle dem, der slår sig op på bæredygtige byggerier. Her kan plast jo sagtens bidrage, blandt andet til at reducere klimaaftrykket i byggeriet. Samtidigt giver samarbejdet med denne spændende opgave en masse udveksling af erfaringer og idéer med ligesindede kollegaer, der brænder for at gøre en forskel for fremtidens grønne byggeri. Alle taler om træ, men der er altså visse ting, træ ikke er særligt egnet til, som plast egner sig fortrinligt til, for eksempel at flytte vand frem og tilbage, siger Benny Walsøe Pedersen.
Forventer en vis opmærksomhed
Plastindustrien er én ud af kun ti aktører, der får lov at opføre en pavillon under kongressen, der afholdes under temaet “Sustainable Futures – Leave No One Behind”. Netop derfor forventer Plastmontøren en vis opmærksomhed, der gerne skulle lede til nye markeder og nye kunder for virksomheden. Men branding er én ting. En anden årsag er også motiverende for Benny Walsøe Pedersen.
- Jeg vil gerne betale noget tilbage til brancheforeningen, der har arbejdet benhårdt med "Realistisk om plast"-kampagnen, som i dén grad har betydet noget for vores virksomhed. Vi ville aldrig selv have kunnet stille sådan en effektiv kampagne på benene og komme ud over rampen med de budskaber, vi har kunnet ved at læne os op ad Plastindustriens kampagne, siger han.
Vi skal vise flere sider af branchen
Pavillonen ’Plastic Pavilion’ skal vise arkitekter, bygningskonstruktører og designere fra hele verden, at plast er et go-to-materiale, i en tid hvor bæredygtighed ikke blot er et fiks idé men en forudsætning for fremtiden.
Foruden de tusinder af fagfolk, der målrettet besøger arkitektkongressen, krydser mange tusinder af københavnere og danske og internationale turister Gammel Strand dagligt. Særligt i juli måned, midt i sommerferien. Forventningen til opmærksomheden er derfor høj. Også hos Plastmontøren.
- Vi skal vise flere sider af plastbranchen, også overfor branchen selv. Hvis flere kendte til plastens muligheder i byggeriet, ville der nok også ske langt mere med plast, end tilfældet er. Nu får vi muligheden for at spille lidt med musklerne et fremtrædende sted med en iøjefaldende pavillon. Personligt glæder jeg mig til at se resultatet. Det skal nok blive godt, siger Benny Walsøe Pedersen.
Plastmontøren laver alt inden for plastsvejsning og plastmontage, og sponsoratet indebærer at stille ekspertise, rådgivning og praktisk hjælp til rådighed i hele byggeprocessen – fra konstruktion til opsætning og nedtagning af pavillonen.
Ekspert i plastmontering
Fundamentet til Plastmontøren blev etableret i 1960’erne af Benny Walsøe Pedersens far, Poul Walsøe Pedersen. I 2015 stiftede aarvtageren Walsøe Plast Montage, der siden er blevet til 'Plastmontøren'.
Plastmontøren håndterer forskellige opgaver i alle størrelsesordener, hvor montage af plast på en række af de mange byggepladser er kernen.
For nylig åbnede Plastmontage et værksted i Brøndby.
I de seneste år har Plastmontøren fokuseret på at bidrage til den grønne dagsorden og skabe en grønnere profil for forretningen. Det har medført, at virksomheden har deltaget i flere workshops, og projekter, blandt andet Bæredygtig Bundlinje 2.0.
Kilde: Plastindustrien