Mekoprint vil investere 150 millioner de kommende tre år
2021/2022 blev rekordår for industrikoncernen Mekoprint som landede en omsætning på 729 millioner kroner. Ambitionerne stopper dog ikke der. Målet er 1 milliard kroner i 2025, og den ambition kommer til at kræve investeringer.
Alene i 2021/2022 foretog Mekoprint investeringer på 74 millioner kroner, hvilket var det højeste niveau i virksomhedens historie. Mekoprint købte blandt andet 67 procent af aktierne i virksomheden Microturn, og dermed blev Mekoprint den største udviklingspartner og leverandør af mikrokomponenter i Norden.
Og der er ikke planer om at lette foden fra speederen i de kommende år. I de kommende tre år vil Mekoprint nemlig foretage investeringer for omkring 150 millioner kroner i blandt andet opkøb, teknologi og kapacitet, hvoraf 90 millioner kroner investeres allerede i 2022/2023 for at imødekomme den stigende efterspørgsel og øge automatiseringen.
- Vi foretager rekordstore investeringer for at understøtte vores vækstambitioner og den strategiske retning, vi har sat for vores fire divisioner. Investeringerne skal gøre Mekoprint til en endnu mere attraktiv samarbejdspartner, og vi skal være med helt i front – ikke mindst når det gælder den teknologiske udvikling. Herudover vil vi i stigende grad udvikle produkterne i samarbejde med vores kunder og går målrettet efter at blive totalleverandør af kundespecifikke komponenter i et endnu tættere samarbejde med kunderne, siger CEO Anders Kold.
Strategi handler om mere end økonomi
Udgangspunktet for Mekoprints overordnede strategi er at gøre det nemt for kunderne at udvikle deres forretning i partnerskab med Mekoprint, men strategien handler ikke kun om at skabe størst mulig omsætning og overskud.
Bæredygtig udvikling har høj prioritet i industrikoncernen, som arbejder med en firebundlinjer, der hele tiden skal holdes i balance i forhold til hinanden - arbejdsglæde, økonomisk vækst, kundetilfredshed og samfundsansvar.
- Udover at sikre en god økonomisk udvikling i Mekoprint har vi et stort fokus på at være en god arbejdsplads, skabe gode og langvarige relationer til vores kunder og tage ansvar for det samfund, vi er en del af. Derfor har vi også klare målsætninger på disse områder. Vi vil for eksempel være CO2-neutrale i 2025, og vi igangsætter løbende nye initiativer for at blive endnu mere miljøvenlige, siger Anders Kold.