"Den perfekte storm": Danske lampe-folk rykker ind i Sverige
I en tid hvor bæredygtighed er blandt de mest hotte buzzwords, har Vanløse-virksomheden Fischer Lighting landet flere prominente kunder her til lands i form af blandt andet Coloplast og Novo Nordisk.
Men nu kommer turen også til udenlandske markeder for Fischer Lighting, som laver lamper og belysningsløsninger af blandt andet kasserede lysarmaturer, gamle plastflasker og andre affaldsressourcer.
Mere præcist er der tale om, at Fischer Lighting nu er trådt ind på det svenske marked.
De har landet en stor ordre hos den svenske ejendomsudvikler Wihlborgs, som er en af Sveriges og Nordens største på sit område, hvor Fischer Lighting skal levere 300 lamper til et stort byggeri i Malmö.
Ifølge driftsdirektør i Fischer Lighting, Heine Thorvald Larsen, er ordren et godt første skridt mod de udenlandske markeder.
- Når én af Sveriges største ejendomsudviklere køber ind på vores cirkulære koncept, så er det for os et klart signal om, at virksomhederne i Norden og Europa begynder at rykke på sig, når det kommer til bæredygtighed og genbrugstanken, også når det kommer til belysning, siger Heine Thorvald Larsen.
Ifølge Heine Thorvald Larsen er Sverige kun starten på Fischer Lightings internationaliseringsrejse, hvor man også har planer om at prøve sig af på andre markeder. Det er nemlig nu, man skal rykke internationalt som dansk virksomhed med et bæredygtigt produkt, lyder vurderingen.
- Vi befinder os lige nu i den perfekte storm på mange markeder, når det kommer til bæredygtighed. For vores vedkommende oplever vi, at bæredygtighed fylder langt mere i beslutningsprocessen end for bare to-tre år siden. Simpelthen fordi de fleste virksomheder har forstået, at bæredygtighed skal på agendaen, hvis man vil øge sin brandværdi, sit salg og tiltrække nye medarbejdere, siger Heine Thorvald Larsen.
Han påpeger, at det er lige nu, at der er mange - både ind- og udlands - som vil skrue op for bæredygtigheden, og derfor opfordrer han også andre virksomheder til at tage skridtet nu.
- Samtidig har nye lovmæssige krav skubbet til efterspørgslen, ligesom energikrisen sidst men ikke mindst har skabt en ’sense of urgency’ for energivenlige produkter med lang levetid, siger Heine Thorvald Larsen.