Lego-pengetank køber e-læringsplatform for 875 millioner dollar
Kirkbi A/S, pengetanken bag Lego, har tirsdag køb den amerikanske virksomhed Brainpop. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Ifølge det amerikanske medie The Wall Street Journal for 875 mio. dollar, svarende til cirka 6,7 mia. kr.
Brainpop laver undervisningsmateriale til 5-18-årige i form af små videoer og bliver brugt i over 25 pct. af de amerikanske skoler. Videoerne bliver årligt set af mere end 25 mio. elever.
Brainpop er lige som Lego et familieejet selskab og har base i den amerikanske delstat New York. Med handlen overtager Kirkbi også Brainpops ejer, FWD Media Inc.
Jørgen Vig Knudstorp, executive chairman for Lego Brand Group, mener, at virksomheden er et godt match til Kirkbi.
”Dette er en virksomhed med substans: Den har kendskab til, hvordan man engagerer børn og gør dem nysgerrige og interesserede,” siger han til The Wall Street Journal.
De seneste par år har Kirkbi købt en række mindre selskaber som led i en strategi, der skal få selskabet ud over Lego-klodsen.
Desuden investerede Kirkbi tidligere på året en milliard dollar - cirka 7,7 mia. kr. - i spiludviklingsvirksomheden Epic Games. Lego-koncernen samarbejder med Epic Games om at lave en børnevenlig udgave af metaverset Fortnite.
Det er ikke meningen, at Brainpops univers skal inkludere Lego-figurer, lyder det fra Jørgen Vig Knudstorp.
/Ritzau