Nordiske Medier løfter omsætningen og leverer rekordoverskud
Nordiske Medier, der blandt andet udgiver Magasinet Plast og PlastForum, forbedrer alle væsentlige forretningsområder i både Danmark og Sverige og opnår et rekordoverskud på 38,5 millioner kroner før skat i regnskabsåret 2021 mod 25 millioner kroner året før.
- Jeg er naturligvis meget tilfreds med årets resultat. Vi løfter både top- og bundlinje markant trods investeringer i nye forretningsområder. Det har i særlig grad været tilfredsstillende at se, at vi nu har fået etableret en stærk forretning i Sverige, som nu vækster på alle væsentlige områder og bidrager til årets resultat, siger administrerende direktør Jesper Hansen, Nordiske Medier.
Ebita for både Danmark og Sverige er løftet til 39,8 millioner kroner i 2021 mod 33,1 millioner kroner året før. Det er tredje år i træk, at Nordens største B2B-medievirksomhed kan fremvise et rekordresultat. Det flotte overskud bliver skabt i et år, hvor omsætningen gik frem med 11 procent.
Runder 30.000 abonnementer
Resultatet for 2021 er noget bedre end forventet og skyldes især en meget positiv udvikling i abonnementsforretningen.
- Vi har de seneste år haft særligt fokus på at skabe en stærk abonnementsforretning, og her har vi hele året performet over budget. Vi har netop rundet 20.000 abonnementer i Danmark, og efter et langt sejt træk har vi vendt udviklingen i Sverige, og har netop krydset 10.000 abonnementer, siger Jesper Hansen.
Annonceomsætningen voksede også pænt i begge lande, og i Sverige var der et stærkt comeback til eventforretningen på trods af hårde vilkår i 2021 med coronarestriktioner.
Flot start for Projektagenten
Årets rekordresultat er landet på trods af markante investeringer bredt i virksomheden og i Projektagenten i særdeleshed.
– I efteråret gik vi ind i et helt nyt forretningsområde med det digitale værktøj Projektagenten. Det har krævet en del ressourcer, men vi ser allerede en flot vækst i antallet af brugere og ser positivt ind i 2022. Derudover har det nye forretningsområde stærke synergier til vores øvrige virke og støtter op om vores mission om at ”hjælpe vores kunder til en bedre forretning", pointerer Jesper Hansen.
Det stærke regnskabsresultat i Nordiske Medier udløste ekstraordinær julebonus til alle medarbejdere i Sverige og Danmark.
I 2022 forventes en fortsat vækst i begge lande, mens årets resultat forventes lavere end i 2021. De lavere forventninger til overskuddet skyldes store investeringer i nye forretningsområder og en yderligere styrkelse af især de digitale positioner. Derudover har Covid-19 haft en mærkbar negativ påvirkning i første kvartal 2022.