23948sdkhjf

Schela Plast skaber sin turnaround ved at satse på genanvendt plast

Hos Schela Plast har man flere ting at fejre. En ting er virksomhedens 50 års jubilæum. En anden er den succesfulde turnaround, der i 2020 udmøntede sig i det bedste regnskab nogensinde.
Men mest markant er nok, at resultatet blandt andet er skabt med vækst af forbrugerindsamlet, genanvendt plast i produktionen. Schela Plast er helt i front på dette område.
Administrerende direktør Morten Jeppesen blev i 2015 ansat med et altoverskyggende mål; Skab en turnaround for Schela Plast, og gør det til en lønsom forretning igen. 
I 2018 havde man lige nøjagtig sorte tal på bundlinjen og i 2020 kunne Schela Plast sætte to streger under et resultat på 5,6 millioner kroner. Men vejen til det flotte resultat havde de færreste nok forudset. 
- I 2022 forventer vi, at halvdelen af vores råvarer kommer fra genanvendt plast. Om tre år er målet 75 procent, lyder det fra Schela-direktøren.

Vi vil være førende

Tilbage i 2015 var vi i Danmark ikke nået ret langt i forhold til kildesortering ude i husstandene. Alligevel fandt man hos Schela ud af, at der inden længe ville komme efterspørgsel på nye produkter pakket i genanvendt plast. 
- På det tidspunkt var der ikke nær det samme fokus på genanvendt plast, som der er i dag. Men vi var ude og tale med vores kunder, der havde en fornemmelse for, at det var den vej, det ville gå. Og derfor lagde vi en ny strategi på det tidspunkt, forklarer Morten Jeppesen.
- Strategien handlede om, at vi i højere grad vendte os ud imod kunderne og fokuserede på, hvad de efterspurgte i stedet for at holde fast i, hvad vi kunne levere. Og på baggrund af det besluttede vi, at vores nye mål skulle være at blive førende på genanvendt plast inden for vores område, forklarer Morten Jeppesen.

Der var på daværende tidspunkt ingen danske leverandører af genanvendt plast i den kvalitet, som man havde brug for. Så Schela måtte se mod Holland og virksomheden QCP, der havde investeret i et anlæg, der kunne forarbejde og levere forbrugerindsamlet genanvendt plast. 
Dog skulle det vise sig, at det ikke var helt lige til at skifte til genanvendt plast.
- Over en periode på godt halvandet år kører vi en lang række tests på det her materiale. Og det duede bare ikke. Vi kunne simpelthen ikke få flasker ud af det. Det var huller, de så mærkelige ud i overfladen, og de lugtede dårligt, forklarer Morten Jeppesen, der dog kan berette om en nærmest detektivagtig dedikation blandt medarbejderne, der var involveret i projektet.
For det måtte da kunne lade sig gøre. Og perspektivet i at skabe brugbare flasker af forbrugerindsamlet genanvendt plast var åbenbart. Det giver bare mening.
I samarbejde med QCP og ud fra input og erfaringer fra Schela, så lykkedes det til sidst at få fremstillet en genbrugsråvare i en kvalitet, der gør, at de rent faktisk får brugbare flasker ud af processen.
- Via det gode samarbejde med QCP, når vi så endelig frem til en kvalitet, der er god nok, siger Morten Jeppesen.

Fokus på det danske plast

Schela Plast er helt fremme blandt de førende producenter af flasker i genanvendt plast i Danmark. Men fælles for producenterne er, at råvarerne er importeret fra udlandet. Men Brørup-virksomheden er inviteret ind i et MUDP-støttet projekt, der har som mål at udvikle plastemballager i en cirkulær økonomi.
Projektet, der styres af Teknologisk Institut, har samlet et konsortium bestående af Aage Vestergaard Larsen, Nopa Nordic og altså Schela Plast. I dag er det blot 21 procent af det indsamlede plast, der genanvendes.
Og i takt med, at danskerne bliver bedre og bedre til at kildesortere, så stiger både mængden af plast og forventningerne til, at det plast, man har smidt ud, rent faktisk får nyt liv i et andet produkt.
Med deltagelsen i projektet, der løber til 2023, er Schela Plast foreløbigt den eneste producent, der kan levere flasker produceret af dansk forbrugerindsamlet genanvendt plast.

Ambitionen er 100 procent

Det lykkedes ikke alene Schela Plast at finde en rentable niche. Erfaringerne og indsigten på området med genanvendt plast er også med til at give virksomheden et lille forspring, når både lovgivningskrav og den organiske efterspørgsel gør, at flere og flere produkter skal leveres i genanvendt plast.
- Det er klart, at siden dengang så har tiden arbejdet for os. Der er kommet et kæmpe fokus på det her område. Hvor der i starten var en relativt træg efterspørgsel, og Rema 1000 med deres vaskemiddel var frontrunner, så var mange andre tilbageholdende. Men der er i den grad lavet om på i løbet af de sidste par år, fortæller Morten Jeppesen.
Med den position I har nu, hvor I har vist, at I kan tjene penge på genanvendt plast, hvordan ser det så ud for Schela Plast om fem år?
- Det ser helt sikkert positivt ud. Vores ambition er, at vi på et tidspunkt kan sige, at 100 procent af de produkter, vi leverer, er produceret af genanvendt plast. Om tre år er vores mål 75 procent, og vi vil helt sikkert blive ved med at gå den her vej, siger Morten Jeppesen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.492