23948sdkhjf

Coca-Cola Danmark opskalerer til 100 procent rPET

Coca-Cola Danmark lancerer i 2022 Coca-Cola, Fanta og Sprite i 100 procent genanvendte plastflasker af rPET. Det oplyser Coca-Cola Danmark i dag i en pressemeddelelse.

Flaskerne til Kildevæld og Fuzetea, der også er brands under Coca-Cola-Danmark, bliver allerede fremstillet af genanvendt plast.

Materialeskiftet betyder også, at den ikoniske grønne Sprite-flaske bliver skiftet ud med en transparent flaske, så plastpolymerdesignet bliver ens i forhold til muligheden for genanvendelse. Farvet plast er ikke optimalt til produktion af nye flasker af rPET.

Læskedrikgiganten kalder bæredygtighedsstrategien 'World Without Waste' og stræber mod klimaneutralitet i 2040. Skiftet sker mod sommeren 2022. Herefter vil man udelukkende se halv liters flasker af 100 procent rPET. 

Besparelsen på oprindelig plast, der er produceret af fossile brændstoffer, vil være på 360 tons om året i Danmark.

 

Coca-Cola er dybt afhængige af rPET-materiale i forhold til fremstillign af genanvendelige flasker. Materialemængden afhænger derfor også af en høj returprocent. I Danmark har vi næsten en verdensredkord på den konto, nemlig 92 procent.

- Der mangler, ifølge Dansk Retursystem, 8% emballage svarende til hele 125 millioner flasker og dåser. Det er kritisk at få dem retur for at opnå et cirkulært lukket system for drikkeflasker, siger Annette Spanggaard, public affairs, kommunikations- og CSR-direktør for Coca-Cola Danmark.

- Vores strategi byder på flere emballagetyper end rPET-flasker for at nå vores klimamål. Helt emballageløse systemer, plantebaseret plastmateriale til at sikre, at rPET-flasker kan recirkuleres gentagne gange, genpåfyldelige flasker samt papirbaserede flasker er også en del af det fremtidige emballagemiks, siger hun.

rPET er dog et efterspurgt materiale og Coca-Cola er ikke de eneste, der er ude efter det. Enhver flaske, der ikke returneres i pantsystemet, er derfor efterspurgt.

- For at sikre rPET-leverancerne er det essentielt, at de bliver i pantsystemet. Alle må tage ansvar, forbrugerne såvel som producenterne, for at lukke kredsløbet af vigtig høj kvalitetsplast til fødevarer. Et cirkulært lukket system er ikke bare en vigtig byggesten i Coca-Cola bæredygtighedsstrategien – men en forudsætning, siger Annette Spangaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093