Kinnarps bruger filttæpper - og får 50 procent mere gods på bilen
I den nuværende forsyningskrise er der få lyspunkter. Der mangler lastbilchauffører, emballagepap og mikrochips. Der er et hav af forsinkede containerskibe. Det bidrager alt sammen til, at din kontorstol, dit køleskab eller din nye lastbil bliver forsinket - og dyrere.
Men der er også små lyspunkter, som for eksempel et simpelt og lavteknologisk filttæppe, der afhjælper nogle af forsyningskrisens udfordringer.
- Siden 1950erne har vi pakket møblerne ind i filttæpper ved transport. Det gør det muligt at laste helt op til 50 procent mere end dem, der kun bruger papemballage, fortæller Helle Blædel, produkt- og miljøchef i Kinnarps til Mester Tidendes søstermedie Transportmagasinet.
- Vi ved også, at branchen kæmper med at få pap. Nogle steder kan der gå op til seks uger, før man får sit pap leveret – og med en prisstigning på 40 procent oveni.
- Vores filttæpper kan genbruges i årevis, og vi sparer på den måde omkring 270 kg affald pr. container sammenlignet med firmaer, der leverer varerne i papkasser. Det bliver til 6,5 ton dagligt sparet emballage på verdensplan for os, forklarer Helle Blædel.
Højere fyldningsgrad og mindre emballage
Ifølge brancheforeningen ITD er fyldningsgraden på lastbiler i dag på 56 procent mod 38 procent i 2008; men en endnu højere fyldningsgrad er vejen frem for transportbranchen, hvis den skal være bæredygtig.
Seneste i 2025 skal Danmark implementere den nye producentansvarslov for emballage, der betyder, at virksomheder, der sælger produkter i emballage, fremover får ansvaret for affaldshåndteringen af den emballage, de anvender.
Optimal pladsudnyttelse
I Kinnarps højteknologiske pakkesystem udregner en ”tetris-computer” først den optimale pladsudnyttelse, som man dernæst pakker efter – først med filttæpper og dernæst med genbrugspap som adskillelse af møblerne. Hermed kan man udnytte 91-100 procent af pladsen i lastrummet.
- På den måde kan vores chauffører have næsten 50 procent flere møbler med i bilerne end vores konkurrenter kan, siger Helle Blædel
- For os er det vigtigt, at vi kan nedsætte CO2-udledningen ved at have færre transporter, da vi kan laste mere på hver enkelt lastbil.
Polyester er et kunststof, et syntetisk materiale, lavet ud af plast. Det kan tage form som mange forskellige andre typer af stof; for eksempel kan polyester ligne viscose.
- Vi har regnet ud, at når andre bruger tre lastbiler til deres transport, så kan vi nøjes med to til samme mængde.
Filttæpper af polyester
Det er også vigtigt, at vi sparer på emballagepappet ved at bruge filttæpper af polyester, der kan genbruges år efter år, mens papemballage kun kan genanvendes syv gange, siger Helle Blædel.
- Læg dertil, at produktionen ligger i Sverige, så vi ikke skal køre så langt til Danmark, og aldrig efterlader plastik eller emballagepap til kunderne, som derefter skal bruge tid på at bortskaffe det.
- Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt, at vores tæpper har en klimavenlig profil, og det har de sammenlignet med f.eks. bomuld.
Syntetiske materialer er mere modstandsdygtige over for fugt og snavs. Samtidig er polyester bedre for klimaet på flere parametre end bomuld, da bomuldsproduktion kræver flere ressourcer, udleder mere CO2 og bruger mere plads. Og så kan polyester bedre genanvendes, slutter Helle Blædel, som fortæller, at når den dag kommer, hvor transporttæpperne er for slidte til at passe på møblerne, bliver de trevlet op sammen med PET-flasker og brugt som indmad i de akustiske skillevægge.