3D-lab ser dagens lys: Nu skal der leges
- Et lille skridt for menneskeheden, men et stort skridt for fagligheden.
Sådan lød det – tilsat et skævt smil - fra uddannelseschef Gorm Vestergaard, der i slutningen af august kunne se Aalborg Tech Colleges nye 3D-lab blive åbnet.
Det nye værksted er elevernes nye højteknologiske legeplads, der skal bringe uddannelse og industrien tættere sammen.
- Industrien efterspørger kompetencer inden for 3D, og hvis de studerende kan komme fra skolen og ud i en jobsamtale, hvor de kan sige: ”det kan jeg”, så står de altså stærkt, sagde Bo Banch, uddannelsesdirektør for EUD, da snoren til 3D-centeret officielt blev klippet.
Tech College i Aalborg huser kompositmageruddannelsen, men i første omgang er det dog bygge- og konstruktørfagene, der får glæde af de nye 3D-værktøjer, der er flyttet ind på adressen.
En satsning på tværs
Samtidig med den aalborgensiske indvielse kunne Mercantech i Viborg og Next Uddannelse København, der alle tre hører under Videnscenter for Håndværk – Design og Arkitektur, også tage hul på deres udgaver af tilsvarende 3D-værksteder.
Centrene er grebet forskelligt an i forhold til indretning, men fælles for dem er, at de er fyldt med 3D-printere, 3D-scannere, VR-teknologi, robotstyrede laser-cuttere, robotarme med mere.
Værktøjerne er bragt ind på Tech College i samarbejde med private udbydere blandt andet Bila, der har leveret en robotarm samt 3D-Eksperten, der har stillet printere og print-materialer til rådighed. Desuden var Bygma tilstede på dagen for at demonstrere et exoskelet, der kan blive en gamechanger ude på byggepladserne.
Digitalt nysgerrige
De værktøjer skal eleverne nu tage med ind i undervisningen som et bidrag til lektier og opgaveløsning.
- 3D bliver en kæmpe aktiv i uddannelsen. Alle kan se en fejl i 3D-model, hvorimod det kan være sværere at gennemskue i en todimensionel plantegning. Det betyder en hel masse for kvaliteten og arbejdsprocessen, sagde Bo Banch til de fremmødte studerende.
Og noget kunne tyde på, at eleverne var klar til at tage udfordringen op.
I hvert fald gik der ikke mange sekunder efter den officielle snore-klipning – der selvfølgelig foregik i et VR-univers – til, at eleverne stod i klynger og vejede de nye værktøjer og 3D-printede emner i hånden.
- Eleverne er jo, hvis ikke digitalt indfødte, så i hvert fald digitalt nysgerrige. Det kan sagtens vise sig at blive en sværere for underviserne at tage udfordringen op og tænke 3D-print ind i opgaveløsningen, siger Gorm Vestergaard.
Men helt centralt er det, at elever såvel som undervisere får værktøjerne i hånden og begynder at udforske mulighederne.
- Det vigtigste er, at de leger med det. Lige for en stund handler det ikke så meget om faglighed, og hvad der kommer ud af det, der kan måles og vejes. Det handler først og fremmest om, at der skal leges og udforskes, siger Gorm Vestergaard.