Plastix vil gøre op med den perfekte emballage
Genanvendelsesvirksomheden Plastix i Lemvig barsler med en ny kollektion af emballage udviklet af genanvendte fiskenet, som Rema1000 skal have ind i sortimentet.
Emballagen skal rumme Rema1000s private label maskinrens, og er den første af sin art udviklet på fiskenet.
Det oplyser supermarkedskæden i en pressemeddelelse.
- Detailbranchen har historisk set været med til at skabe en forventning hos kunderne om, at varerne er ens og at ting skal se perfekte ud. Det gør vi op med nu. Vi er egentlig ikke bekymrede for, om kunderne tager godt imod flasken. Men det betyder, at vi skal ændre tankegang i branchen, siger indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, Anders René Jensen.
Hos Plastix kalder man emballagen for lidt af et gennembrud.
- Det her er et kæmpe gennembrud. Vi har knoklet i syv år, og selvom vi får mange lovende ord med på vejen, står vi også med et produkt, der er nyt og anderledes. Produkter af genanvendt plast er ikke begrænset til kun at være smukke designvarer, siger CEO i Plastix Hans Axel Kristensen.
Opgør med en perfekthedskultur
Den nye type emballage lægger op til en ny tankegang hos både detailbranchen og kunderne.
For når grønne fiskenet bliver smeltet om, er der ikke garanti for en ensartet farve. Den grønne farve kan variere fra produktion til produktion, og det er et opgør med en kultur i detailhandlen:
Det er en udvikling man genkender hos Danmarks førende miljøorganisation indenfor plastik:
- Som forbrugere skal vi vænne os til, at emballage ikke altid er fabriksny og fuldstændig identisk. Ligesom vi er vant til med den gammeldags ølflaske i glas. Denne slags "uperfekte" og bæredygtige produkter er helt sikkert en trend vi kommer til at se mere af i den kommende tid, siger administrerende direktør i Plastic Change, Louise Lerche-Gredal.
Det er også tydeligt hos Rema 1000, der har flere lignende produkter på vej.
- Vi sælger langt over 100.000 flasker maskinrens om året, og vi ser store muligheder i at bruge fiskenet fra Plastixtil andre produkter," siger indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen.
Det er REMA 1000s mål, at samtlige kædens egne mærkevarer er emballeret i genanvendte materialer ved udgangen af 2023.
Den nye type emballage er netop kommet på hylderne i Rema 1000-butikker landet over og skal i øvrigt sorteres sammen med almindeligt plastaffald.
Om Plastix
|