23948sdkhjf

Omsætningen stiger: Coloplast har rystet fransk prisreform af sig

En solid start på året.

Sådan beskriver ledelsen i medicogiganten Coloplast det regnskab for første kvartal af 2019/20, som netop er blevet præsenteret.

Coloplast har øget omsætningen med ni procent til 4,7 milliarder kroner. I samme periode sidste år lød omsætningen på 4,321 milliarder kroner.

Stigningen er drevet af vækst over hele linjen på Coloplasts forretningsområder Stomi (9 procent), Kontinens (6 procent), Urologi (9 procent) og Hud- og Sårpleje (10 procent).

Driftsresultatet (EBIT) for første kvartal steg 13 procent i danske kroner til 1,472 milliarder kroner, mod 1,287 milliarder kroner

Fastholder forventninger
Coloplast udtrykker tilfredshed med væksten, der skal ses i lyset af den franske prisreform, der betød, at den franske stat sænkede priserne for medico-produkter – herunder Coloplasts – i juli 2019.

Allerede den gang forudså Coloplasts ledelse, at reformen ville komme til at sætte præg på Coloplasts regnskaber i 2019/20, da koncernen hvert år sælger for ca 1,7 milliarder kroner inden for kontinens og stomi til Frankrig.

- Det er den største reform, som Coloplast har stået over for - i hvert fald de seneste 10 år. Det betyder, at der er betydelig modvind næste år, sagde administrerende direktør Kristian Villumsen knap 7 uger efter, at reformen var trådt i kraft.

Men væksten i første kvartal tyder altså på, at Coloplast har formået at styre uden om den franske modvind.

Koncernen klør fortsat på og fastholder forventningerne til hele året på en omsætningsvækst på omkring syv til otte procent.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078