Horesta: Grøn afgift rammer helt forkert
Kort før jul tredoblede regeringen afgiften på den type af engangsservice, som de fleste af os bruger, når vi køber en hurtig kop kaffe i byen – eller serverer fastfood og takeaway for familien.
Men på trods af de gode intentioner har regeringen skabt en grøn afgift, der i mange tilfælde rammer de bæredygtige og grønne alternativer hårdere en plastikservicen.
Det skriver Politiken fredag.
Det er nemlig alene vægten, der afgør, hvor mange penge der skal betales i afgift til staten for engangsservicen.
Og her er det typisk de bæredygtige papkrus, træbestik og tallerkener fremstillet af palmeblade og plantefibre, der vejer mest på vægten.
- Man har simpelthen indført en afgift, der gør det bæredygtige engangsservice dyrere end det, der er lavet af plastik, og så kan man da vist roligt sige, at denne afgift rammer ved siden af, siger Kirsten Munch, politisk direktør i Horesta, brancheorganisation for hotel, restaurant og turisterhvervet, til Politiken.
Burgerkæden McDonald’s har netop udviklet en ny bæredygtig papkop til kædens Sundae-is, der i dag bliver serveret og solgt i plastikkrus. Den er af genanvendelige fibre, hentet i bæredygtigt skovbrug, og vil ifølge McDonald’s alene i Danmark nedbringe forbruget af plastik med cirka 15 tons.
- Men den nye kop er i forvejen dyrere end vores nuværende plastikkop, og den bliver endnu dyrere med den nye afgift, for fiberkoppen er tungere end plastikkoppen, siger Pia Tobberup, kommunikationschef i McDonald’s i Danmark, til Politiken.
Samlet set kommer de nye plastikafgifter til at koste McDonald’s og de 88 restauranter omkring 20 millioner kroner ekstra om året.
På baggrund af kritikken har regeringen besluttet at undersøge, om det er muligt at differentiere afgiften, så den skelner mellem det bæredygtige engangsservice – og det, der belaster miljøet.