23948sdkhjf

Kæmpe koncerner sværger plast-ed

Plast gør nytte, plast kan ikke undværes, men plast skal også bruges med omtanke og genanvendelse er vejen frem.

Det mener en lang række fødevareproducenter, herunder kæmpe koncerner som danske Arla Foods, Orkla og Unilever. I alt 135 europæiske virksomheder, fødevareproducenter såvel som plast-genanvendelsesvirksomheder og andre industrielle virksomheder, har underskrevet en europæisk erklæring og forpligter sig til at fremme genanvendelse af plast i virksomhedens værdikæde.

- Plastik er et godt materiale til emballage, men vi må sørge for, at det bliver genanvendt og ikke havner i naturen. Vi sætter stor pris på det fælleseuropæiske initiativ. Branchen og myndighederne bliver nødt til at samarbejde for at etablere cirkulære værdikæder for plastik, siger Ellen Behrens, direktør for bæredygtighed hos Orkla i en pressemeddelelse og henviser til det europæiske samarbejdsinitiativ 'The Circular Plastics Alliance', som blev lanceret fornylig.

10 millioner ton genanvendt plast
Aktørerne har forpligtet sig til både at designe produkter og emballage, der kan genanvendes, bruge mere genanvendt plast og øge efterspørgslen på genanvendt plast. Målet er at benytte 10 millioner ton genanvendt plast i Europa inden 2025.

Men det er ingen nem proces at reducere forbruget af plast, hvis man samtidig vil opnå bæredygtig produktion og så lidt madspil som muligt, lyder det fra Arla.

- Vi er nødt til at sikre, at emballage stadig beskytter fødevarerne, kvaliteten og friskheden, for at undgå madspild. Det går vi ikke på kompromis med, lyder det på Arla Foods hjemmeside.

Arla har et erklæret mål om, at 100 procent af den emballage, der omslutter et Arla-produkt, skal være genanvendelige i 2025.

Både Arla Foods og Orkla siger, at samarbejde mellem fødevaresektoren, myndigheder og organisationer er afgørende for arbejdet med en reduktion af konventionelle materialer og mere genanvendelse.

Orkla har allerede produkter med genanvendt plast på markedet. Blandt andet bakkerne til Naturli’s plantebaserede fødevarer består af 80 procent genbrugsplast.

Orkla er med i blandt andet forskningsprojektet FuturePack, som skal udvikle ny kompetence og teknologi for at gøre fremtidens plastemballage mere miljøvenlig, mere biobaseret og med mere genanvendt plast.

Orklas engagement i plastagendaen er led i selskabets mål om, at al emballage fra virksomhedens produkter i 2025 skal være 100 procent genanvendelig. Samtidig er målet, at 75 procent af emballagen skal være lavet af genanvendt materiale. For plastikemballage er målet for genanvendelighed 50 procent.

EUs krav er, at inden 2025 skal 50 procent af al plastemballage i EU kunne genanvendes.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.345