Investeringer slider på Legos overskud
Massive investeringer i fremtiden kan ses i Lego-koncernens regnskab for første halvår af 2019, der er blevet offentliggjort tirsdag formiddag.
Klodskoncernens omsætning er steget med fire procent til 14,8 milliarder kroner sammenlignet med samme periode sidste år. Det er første gang siden 2017, at omsætningen stiger for Lego, skriver DR.
I første halvår har Lego haft udgifter for 11,3 milliarder kroner.
Det har betydet, at driftsoverskuddet er gået 16 procent tilbage og lander på 3,5 milliarder kroner. Tilbagegangen skyldes netop de langsigtede investeringer, siger koncerndirektør i Lego Niels B. Christiansen.
- Vi er tilfredse med resultatet i betragtning af de forandringer, der fortsat påvirker den globale legetøjsindustri. På trods af svære betingelser, fortsætter vi med at øge vores salg og markedsandel på vore største markeder, siger han og fortsætter:
- Samtidig investerer vi i at skabe et stærkt fundament, der kan skabe vækst på den lange bane og inspirere kommende generationer af Lego-forbrugere. Investeringerne omfatter åbning af nye markeder, ekspansion i Kina, udviklingen af innovative butiksoplevelser samt spændende nye produkter og legeoplevelser, siger han i en pressemeddelelse fra Lego.
Opruster i Asien
Lego-koncernen har øget sine investeringer i fysiske og digitale aktiviteter i blandt andet Kina, hvor der forventes at være mere end 140 butikker i 35 byer ved udgangen af 2019.
Derudover åbner mere end 70 Lego-brandede butikker uden for Kina i løbet af 2019, heriblandt en flagship-store i Amsterdam, der åbner i december 2019. Det bliver den femte Lego flagship-store.
Koncernen åbner også et kontor i Mumbai i begyndelsen af 2020, som skal være basen for en udvidet tilstedeværelse i Indien.
- Vi ser en mulighed for at nå ud til endnu flere indiske børn og familier, der forstår og værdsætter fordelene ved at lære gennem leg. Den voksende middelklasse, vigtigheden af en god uddannelse og den økonomiske vækst gør Indien til et logisk næste skridt i vores bestræbelser på at nå mange flere børn i hele verden, siger Niels B. Christiansen.