23948sdkhjf

Danske virksomheder bør stile højere med 3D-print

3D-print har potentialet til at ændre virksomheders forretningsmodel, viser rapport.

Der er langt større muligheder i 3D-print, end danske virksomheder ser. Det er budskabet i en rapport fra Dansk AM Hub.

I dag bruger mange virksomheder 3D-printere til at lave prototyper, men mulighederne er langt større.

For eksempel har virksomheden Monoqool i Fredensborg formået at skabe en succes ved gå helt over til at printe sine brillestel i 3D-print. Brillerne er designede, så de kan udnytte, at 3D-printeren i en arbejdsgang kan producere mere komplekse emner.

Derfor består Monoqools briller af færre dele, og der er for eksempel ikke nogen skruer i siden af stellet. Men der er ikke mange lignende eksempler i Danmark.

Gennemgribende fornyelse
Dansk AM Hub fremhæver, at 3D-print åbner ”mulighed for en gennemgribende fornyelse af måden, man driver forretning på, og den værdi og oplevelse, man kan tilbyde sine kunder.”

Alligevel tænker de fleste virksomheder stadig mest på 3D-print som et redskab, der erstatter og forbedrer et enkelt led i produktionen, for eksempel at skabe hurtigere prototyper eller at tilbyde en individuel finish af et produkt.

- Hvis vi virkelig skal forbedre og fastholde danske virksomheders konkurrenceevne, er det også nødvendigt med den anden tilgang, den, hvor man tager hele forretningsmodellen omkring produktet op til overvejelse. Der er et stort fokus på netop denne tilgang hos mange udenlandske organisationer, siger Mads Kjøller Damkjær, CEO i Dansk AM Hub.

- Væksten ligger ikke i prototyper, men i at se det enorme potentiale 3D-print også rummer. Det er blandt andet, at produktionen kan foregå, dér hvor et produkt skal bruges, siger han.

Dansk AM Hubs rapport viser, at der faktisk er 25 procent af de danske fremstillingsvirksomheder, der bruger 3D-printer og AM-teknologi. Det er i langt de fleste tilfælde printere, der printer med plast. Men teknologien bliver oftest kun anvendt til fremstilling af prototyper.

Rapporten viser, at de virksomheder, der er længst med AM og 3D-print, også er de virksomheder, der opnår mest innovation.

Markedet for AM-teknologi vokser kraftigt i disse år. Markedet var ifølge en rapport på syv mia. dollars i 2017, og det ventes at vokse til 20 mia. dollars i 2021.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078