Pant på poser: Netto har ikke knækket koden endnu
Det er knap et år siden, at supermarkedskæden Netto indførte pant på plastikposer, så kunder kunne få lidt mønt igen, når de afleverede brugte Netto-poser hos kassemedarbejderen.
I første omgang blev ordningen testet i butikker på Fyn og Bornholm for at undersøge, om det var noget, der skulle lanceres landsdækkende.
- (...) pant-delen har vi ikke helt knækket endnu. Vi mener fortsat, at det kan være en god løsning, men selve håndteringen i butikken har været drilsk og står desværre ikke mål med den miljøeffekt netop denne del af forsøget har, uddyber Michael Løve.
Svært at håndtere
Det er særligt manglende automatisering, som er en udfordring - og som har gjort det vanskeligt for medarbejdere i butikken at håndtere returnerede poser på en hurtig og effektiv måde.
- Danmark er blandt de dårligste lande i EU til at sortere og genanvende affald. En måde at forbedre dette på kan være pantordninger, som danskere allerede kender fra flasker, så det har vi nu prøvet på bæreposer. Vores konklusion er, at potentialet for denne type løsning er begrænset på denne type plastik, så vi arbejder videre med andre ting. Grundlæggende er vi simpelthen som samfund nødt til at blive bedre til at sortere og genanvende i mere effektive, centrale anlæg end tilfældet er i dag, siger Michael Løve.
Sammen med evalueringen af pantordningen har Netto besluttet at udfase kædens mindste bærepose, fordi den egner sig mindst til genbrug, oplyser Salling Group.