23948sdkhjf

Dantoy: Meget mere end den røde scooter

- Det skal jo heller ikke være arbejde det hele, siger Anne Krogh Harding, da vi passerer en lille putting green i kontorudgave, der står i hjørnet af de kvadratmeter, hun råder over på Dantoy i Hobro.

Der skal være plads til at lege lidt og koble tankerne af et kort øjeblik, tilføjer hun.
Og måske er det faktisk en meget sigende kommentar, når man producerer legetøj til alle verdens børn. Og når man især er kendt for den røde og blå plastikscooter, der med sin skrabende lyd over mangt en flisegang har ageret soundtrack til millioner af barndomme siden lanceringen i 1970’erne.

- Der bliver født cirka 40.000 børn om året. Vi sælger 20.000 scootere i årligt, så ret beset rammer vi hvert andet barn i en generation, siger Marck Højbjerg Mathiasen, der er CEO i Dantoy.

Bio i dæmpede farver
I det store showroom gemmer der sig et sandt mekka for børn og barnlige sjæle. De skarpe blå, røde og gule farve rammer øjnene og får spontant benene til at stå stille for at betragte de kulørte strandsæt og de fuldt ekviperede køkkener i børnehøjde. Og bagerst den ikoniske blå scooter.

Men i modsatte hjørne er farverne noget mere dæmpede. Firmaets nyligt lancerede bio-serie som i skrivende stund er på vej til fremvisning på legetøjsmessen i Nürnberg skal være med til at tegne virksomheden fremadrettet.

- Der er en helt anden bevidsthed i tiden om kvaliteten af det, som børn får i hænderne. Samtidig er debatten om plast og miljøet mere aktuel end nogen sinde, så vi oplever en ret massiv interesse for vores bioserie, siger Marck Højbjerg Mathiasen.
Farverne er nøje udvalgt til at foregå i spændet af pasteller og jordfarver, der symboliserer, at det her er en anden produktion en den konventionelle.

- Responsen fra kunderne er, at biolegetøj gerne må være tydeligt ’bio’ at se på og noget som passer ind i den moderne indretning. Og det betyder, at det er uden de klare pang-farver, som vi ellers er kendt for at bruge gennemgående i vores serie, siger han.

Bare med at komme i gang
Bio-serien er nyeste tiltag fra Dantoy og skal ligesom den konventionelle serie udbredes til markederne inden og udenfor Danmark.

Serien har været undervejs i noget tid og er blevet testet, lavet om og testet igen, men nu er den klar. Og heldigvis har igangsættelsen af produktionen været hjulpet godt på vej af fabrikkens omfangsrige maskinpark.

- Vi bruger de samme forme og værktøjer som ved den konventionelle serie, så da vi først havde materialet på plads, var det bare med at komme i gang. Det har været en kæmpe fordel for processen, siger Marck Højbjerg Mathiasen.
Men selvom sortimentet nu findes i bio og konventionel udgave, lader en bio-scooter endnu vente på sig.

- Bio-materialet er lidt blødere end det traditionelle plast, vi blæsestøber scooteren i, så vi skal have knækket koden til, hvordan vi laver en model, der kan tåle den behandling, børn giver den. Udfordringen stiger, jo større emnet i bioplast er, fordi materialet ikke har samme slagfasthed. Det tænker vi stadig lidt over med scooteren, siger Anne Krogh Harding.

Virksomheden er kommet i mål med at lave en bobslæde i bioplast, hvor kanten ganske vidst er mere bøjelig, men sagtens holder til mange ture ned af ad bakken, siger hun.

Systematisk oprustning
Produktionen spænder over 15.000 kvadratmeter og en lagerhal, hvor produkterne sendes ud fra. Alt er efterhånden automatiseret og mere eller mindre selvkørende, så produktionen kan køres af to mand.

Systematisk har Dantoy investeret i maskiner, der kunne modernisere og optimere produktionen. En del likvider blev lagt i teknologiske investering i seneste regnskabsår, der også udmøntede sig i et skævt resultat, som det blev udtrykt, fordi overskuddet var mindre en vanligt.

- Vi har i årevis haft en plan for vores automatisering af fabrikken. Det er den eneste måde, vi kan holde os konkurrencedygtige, når vi vil blive i Danmark. Og det vil vi, fordi den dansk kvalitet er så dyb en del af vores virksomheds værdi, siger CEO Marck Højbjerg Matthiasen.

Og investeringerne kan vise sig at give pote nu, hvor produktionen måske skal op i gear, hvis salget i Kina for alvor tager fart.

- Vi er rustet til at kunne klare en ret stor kapacitet, og resten må tiden vise. Vi er en familievirksomhed med mange år på bagen, og vi har tilpasset os mange andre udfordringer gennem tiden, siger Marck Højberg Matthiasen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11