Fra 60 til 140: Lego klar med butiksboom i Kina
Den danske legetøjsgigant Lego planlægger en fordobling af sine butikker i Kina.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters på baggrund af et interview med topchef Niels B. Christiansen.
I øjeblikket har Lego 60 butikker i Kina, og planen er, at det danske selskab skal op på 140 i løbet af 2019.
Det danske ikon oplever ellers en svag efterspørgsel på sit legetøj i kerneområderne USA og Vesteuropa.
Kina er derimod en god historie i øjeblikket for Lego, fortæller Niels B. Christiansen.
- Jeg ser egentlig ikke, at det kinesiske marked stagnerer i øjeblikket, siger han til Reuters.
Kina oplevede landets sløjeste økonomiske vækst i 28 år sidste år.
Samtidig har handelskrigen med USA og en lang række gældsproblemer skabt dybe panderynker hos Kina, der er verdens næststørste økonomi.
Ifølge Reuters er det kinesiske legetøjsmarked 31 milliarder dollar værd, eller 202,5 milliarder kroner.
Kinas betydning for Lego er voksende, efter at det danske selskab åbnede en fabrik syd for Shanghai i slutningen af 2016.
Samtidig har Lego kunnet mærke, at der er sket en adfærdsændring hos kinesiske forældre. Tidligere var der et fast og stringent fokus, når kinesiske børn skulle lege, mens fokus nu i højere grad er den frie leg.
- 95 procent af de kinesiske forældre ønsker, at deres børn leger mere, og de er interesserede i at give dem legetøj af høj kvalitet, siger Lego-topchefen.
Det er dog ikke lutter lagkage for Lego i det kæmpe land, hvor mange mindre konkurrenter kopierer Legos varer, såkaldte "copycats", selv om de kinesiske myndigheder har lovet at gøre noget ved problemet.
- Det er tydeligt, at Kina har en ambition om at gøre noget ved det, men vi har endnu ikke rigtig set effekterne, siger Niels B. Christiansen.
Samlet set står det kinesiske marked for under 10 procent af Legos samlede omsætning.
Kilde: /ritzau/