23948sdkhjf

Bilka og Føtex dropper en million sugerør

Over en million sugerør i papir erstatter de rød-hvide plastiksugerør, der ellers har været at finde i bistro- og Quickfood-afdelingerne landet over

Hvert år uddeler Bilka og Føtex over 1.100.000 plastiksugerør til sodavand i Bistro- og Quickfood-afdelinger i varehuse over hele landet.

- Sugerør er på top 10 af affald, vi finder i miljøet, hvor de gør stor skade på dyr og natur. En beslutning om at stoppe brug af plastiksugerør i Føtex og Bilka er et skridt på vejen mod mindre plastikforurening til gavn for dyrelivet. Det skylder vi naturen, forklarer Malene Møhl, Havbiolog og Plastekspert i WWF Verdensnaturfonden.

Men det slutter nu, for de to supermarkedskæder erstatter de traditionelle plastiksugerør med papirsugerør. Udskiftningen er ét ud af en række tiltag for at minimere unødvendig plastik, fortæller Salling Group i en pressemeddelelse.

Bilka og Føtex er en del af Salling Group, der i partnerskab med WWF Verdensnaturfonden har udviklet en strategi mod unødvendig plastik.

De nye papirsugerør er lavet af bio-nedbrydeligt papir, og det betyder, at hvis et sugerør ved et uheld skulle ende i skovbunden eller i havet, så kan naturen selv nedbryde hele sugerøret.

- Vi arbejder på at udfase plastik alle steder, hvor det ikke er nødvendigt, og derfor har vi et ansvar for at finde gode erstatninger til vores kunder. De nye papirsugerør er et rigtig godt alternativ til plastiksugerør, fordi vores kunder ikke kommer til at mærke forskel på kvaliteten – men forhåbentlig kan vi gøre en stor forskel for naturen, fortæller Jacob Fejerskov, der er salgsdirektør hos Bilka.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078