Cirkla går online
En ny portal, der skal skubbe til danske plastvirksomheders hang til genanvendelse har netop set dagens lys.
Barnet har fået navnet cirkla.dk og er læringsportalen for projektet "Genanvendelse af plast – en styrket dansk industri", der blev lanceret tidligere i år.
- Genanvendelse, bæredygtighed og cirkulære forretningsmodeller skal højere op på agendaen hos både leverandører, producenter og aftagere af plast. Den enes affald kan være den andens råvare. Derfor skal der udbredes viden om emnet og det store potentiale til virksomheder på tværs af ikke mindst plastindustrien, siger Mads Lebech, der er administrerende direktør i Industriens Fond.
Filosofien bag projektet er, hvis danske virksomheder bliver endnu bedre til at genanvende plast, og tænker cirkulær økonomi ind i fremtidigt produktdesign, så forbedrer det industriens konkurrenceevne og muligheden for vækst og værdiskabelse.
Viden til værdikæden
Hovedformålet med portalen er at tilføre viden til hele værdikæden, da netop manglende viden er en væsentlig barriere for plastgenanvendelse.
- Cirkla.dk er stedet, hvor man kan søge viden om plastgenanvendelse – for eksempel via et leksikon og aktuelle informationsartikler med gode cases. Derudover vil der også være forskellige online-kurser, som man kan gennemføre, siger Gitte Buk Larsen, forretningsudviklings- og markedsføringschef i Aage Vestergaard Larsen A/S, fortæller:
Hun tilføjer, at Cirkla.dk løbende vil blive tilført ny viden, nye artikler og flere kurser, der gør portalen til et samlingssted for hele værdikæden.
Om projektet Pojektet gennemføres af Industriens Fond, Plastindustrien, Aalborg Universitet, PlanMiljø og genanvendelsesvirksomheden Aage Vestergaard Larsen A/S. |