23948sdkhjf

Her brænder man dimser til kørestole og dialyseudstyr

Laboratorium har udviklet nye brandtests af mindre plastelementer.

I lang tid har man brandtestet større plastkonstruktioner, men indtil nu har man manglet en metode til at brandteste helt små elementer i større produkter.'

For at øge sikkerhedsniveauet for en lang række produkter har brandlaboratoriet under Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut (DBI) netop taget en ny prøvestand i brug, som kan teste brandrisikoen i små elementer af plastik, gummi, tekstil og andet brandbart materiale.

Hvad hjælper det eksempelvis, at alle øvrige dele af f.eks. en kørestol er produceret af ubrandbart materiale, hvis stolen samtidig er udstyret med en brandbar plastikdims? Eller hvor vigtigt kan det ikke vise sig at være, at dialyseudstyr, som nyrepatienter er tilkoblet, ikke består af brandbart plastikmateriale? 

Fakta om UL 94

  • UL 94 er en amerikansk standard for sikkerhed i forbindelse med brandbarhed af plastikdele i apparater.
  • UL 94 er harmoniseret med en række andre standarder, bl.a. IEC 60707, 60695-11-10 og 60695-11-20 samt ISO 9772 og 9773.

- Vi tester eksempelvis mindre enheder til elektronik, såsom skærme, opladere og computere. Og også i medicinalindustrien er der behov for tests. Derudover samarbejder vi med flere leverandører til togindustrien, når komponenter som knapper, lister, håndtag og andre smådele til tog skal testes, fortæller Lina Ivar Andersen, der er produktansvarlig på materialelaboratoriet hos DBI.

Alt kan testes
Selve prøvestanden består at et skab med bunsenbrændere, der kan tilpasses de forskellige standarders krav. Alle brandtests kan gennemføres efter UL 94-standarden, som er en amerikansk standard, der bl.a. bruges til at teste mindre enheder af plastik.

UL 94 sidestilles i dag med en række andre standarder, og Lina Ivar Andersen slår fast, at prøvestanden naturligvis kan teste op til standarder i både ISO- og IEC-serierne.

Ifølge Lina Ivar Andersen er det faktisk kun fantasien – og komponentstørrelsen – der sætter grænser for, hvilke komponenters brandbarhed der kan testes i DBI’s nye prøvestand.

Det giver også nye muligheder i forhold til industrier, hvor mennesker kan være særligt udsatte – enten på grund af manglende mobilitet som i sundhedssektoren eller pga. begrænsede flugtmuligheder som i transportsektoren, slutter hun. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063