DBI har knækket koden til bilindustrien
Røde, gule og blå plast-emner sprøjtes ud i døgndrift på DBI på Midtsjælland. Omgivet af marker så langt øjet rækker, tårner to store fabrikker op, velplaceret med kun tre kilometers mellemrum i Stenlille og Stenmagle.
Maskinerne står aldrig stille. Sådan har det efterhånden været en del år. Strategien med produktion til bilindustrien, er for alvor slået igennem: Efterspørgslen på teknologisk avancerede beskyttelsesløsninger er i vækst - og det giver sorte tal på bundlinjen.
Hos DBI steg salget i 2017 til 173 mio kr., fra 150 millioner kroner i 2015 og 160 millioner kroner i 2016.
Kompleks industri
Stigende krav fra bilindustriens krævende kunder betyder, at DBI styrker sin position i markedet. Det fortæller adm. direktør Hans Hellstrøm Henningsen:
- Bilindustrien er kompleks og præget af stærk konkurrence. Der er ikke mange nye leverandører, der får foden indenfor. Men hvis man som os allerede har et godt ry og forstår at følge med kundernes krav, så har man nemmere ved at komme ind på nye markeder, siger Hans Hellstrøm Henningsen.
Flere end to tredjedele af DBI’s kunder kommer fra bilindustrien. Resten fordeler sig bredt i industrien, herunder store virksomheder som producerer entreprenørmaskiner, vindmøller og fly.
’Protect’ og ’Connect’
DBI’s kerneforretning kaldes "Protect": Plastdele til beskyttelse af især bilers komplicerede teknik. Der er ekstremt mange komponenter i en bil, og stort set alt skal beskyttes. Vi snakker let mange hundrede komponenter i en enkelt bil.
I dag køber bilmærker som blandt andre Tesla, BMW og Mercedes beskyttelseselementer fra DBI. Der er tale om plastdele, der beskytter bilens "indmad". Og dele, der fjernes igen, når bilen samles på fabrikken.
Hans Hellstrøm Henningsens mål er at støbe dele, der skal blive i bilerne. DBI kæmper nemlig for at få en luns af markedet på et helt nyt område: ’Connect’, der omhandler blivende samlekomponenter til biler.
- Det er relativt nyt for os, og meget, meget spændende. Vi kan intet tage for givet, selvom vi har gode, loyale kunder i branchen, så det kræver en kæmpe indsats at satse nyt, siger Hans Hellstrøm Henningsen.
Connect-missionen er helt specifikt at udvikle en række af de endnu ikke standardiserede forbindelser. DBI er godt igang og har allerede udviklet løsninger til Peugeot, Honda, VW, Opel og Renault.
Krav til dokumentation
Selvom kampen om kunderne er hård, har DBI en fordel med deres gode, internationale ry i branchen. Det handler om sikkerhed, og når det kommer til bilindustrien, bliver kravene ikke større. Den klassiske 0-fejls tankegang stiller store krav til DBI satsning på Connect.
Men det gælder i høj grad også for Protect. Bilindustrien stiller kæmpe krav til genanvendelighed og dokumentation.
- Vores kunder kender de præcise råvarer, der bliver brugt. Alt bliver registreret til mindste detalje. Vi bruger de mest gængse polymerer og kan bryde fuldstændig ned til råvare-komponenter igen. Vi lever op til PPAP-krav, komplet dokumentation for produktet. Halvdelen af det produkt, vi sælger, er vel nærmest at betragte som dokumentation, siger Hans Hellstrøm Henningsen og kalder kæden af cirkulær økonomi i bilindustrien for ’sindssygt begavet’.
Han suppleres af produktionsdirektøren:
- Vi har desuden stort set ikke affald. Vi kan selvfølgelig lave en fejlproduktion eller have spild ved opstart. Men vi holder polymererne internt, bryder ned og genanvender, siger produktionsdirektør Kim Nihøj.
Hvem er jeres største kunder?
- Vi leverer til stort set alle OEM-mærker og deres leverandører - såkaldte first tiers, siger Hans Hellstrøm Henningsen.
Det virker som en rimelig sikker business case, når først man har fået foden indenfor?
- Det er det også. Det er trofaste kunder, vi arbejder med. Så længe vi globalt leverer til tiden i den rette kvalitet og til den rette pris.