23948sdkhjf

Færch Plast kaster kødbakker ind i cirkulært forløb

Rema1000 og Færch Plast samarbejder om genanvendelse af 55 millioner kødbakker, der om halvandet år skal i handlen i 340 butikker

Rema1000 springer på hovedet i det dybe bassin i kølvandet af projekter indenfor cirkulær plastemballage: Inden længe lancerer detailkæden et nyt initiativ, der skal omdanne brugte kødbakker til nye kødbakker.

Når initiativet skydes igang, kan dagligvarekædens kunder udelukkende købe genanvendelige kødbakker. Den vestjyske emballagevirksomhed Færch Plast skal aftage de ca. 55 mio. kødbakker.

Der er brugt et år på at udvikle konceptet sammen med bl.a. Plastic Change, Færch Plast og Københavns Kommune, og datoen for opstart meldes snart ud. Det siger indkøbs- og marketingsdirektør Anders René Jensen til Magasinet Plast.

- Det går efter planen. Vi nærmer os opstart af de første bakker, men kender endnu ikke den eksakte dato på opstart, siger Anders René Jensen.

Bakker af PET
Det er planen, at Rema1000 om halvandet år kun sælger kød, fisk og fjerkræ i bakker lavet af plasttypen PET.

Plasten fra brugte kødbakker skal samles ind fra de danske husholdninger i affaldssorteringsindustrien, og før den plan er kørt på plads, vil Færch Plast bruge materialer fra gamle plastflasker.

Salgsdirektør for Nordeuropa i Færch Plast. Jesper Emil Jensen, fortæller, at løsningen er 100 procent klar i form af Mono PET-bakker.

- Vi har udelukkende kapacitet som begrænsning, men det forventer vi er på plads i løbet af få måneder. Vi har et anlæg som ikke bare genanvender PET flasker, men som også genanvender blandt andet kødbakker og salatbakker til ny emballage. Så vi er meget langt fremme med teknologien til fuldstændigt at ’close loopet’, siger han.

Rema1000s sats har betydet investeringer hos Færch Plast.

- Det kræver en markant investering i produktionsudstyr og værktøjer, men for os er det ændringer på en lille skala. Der er snarere tale om en forskydning i produktionen fra PP til PET, ikke en reel omlægning, siger Jesper Emil Jensen.

340 butikker om halvandet år
- Initiativet giver forbrugerne mulighed for at købe kød med god samvittighed, da de er garanteret, at emballagen, som kødet kommer i, er fremstillet af genanvendt plast, som indgår i et cirkulært kredsløb.

På den måde udnytter vi plasts evne til at forlænge holdbarheden af vores fødevarer, så vi mindsker madspild, samtidig med at vi ikke belaster verden med mere eller helt nyt plast, siger Ander René Jensen.

- Vi er virkelig glade for, at vi sammen med REMA 1000 og en række andre store spillere i branchen får sat gang i det her projekt. Det er stort skridt i den rigtige retning for mere genanvendelse. Og det er glædeligt, at en så stor og indflydelsesrig dagligvarekæde tager et socialt ansvar, siger Henrik Beha Pedersen, direktør i Plastik Change.

Miljøstyrelsens affaldsstatistik viser, at næsten halvdelen af al emballage i Danmark ender hos husholdningerne, hvoraf kun 15 procent bliver genanvendt. Det er meget lidt sammenlignet med erhverv og industri, hvor langt over 60 procent af al plastikemballage bliver genbrugt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125