De sætter emballage-barren højt
Coop barsler med flere emballageprojekter i nær fremtid. CSR-konsulent Mathias Hvam kan ikke løfte sløret for hvert og ét lige nu, men der er noget stort på vej, siger han.
Foreløbig har Coop igangsat et projekt, hvor emballagen selv viser vej til skraldespanden hjemme hos den private forbruger: "Låg sorteres som hård plast, bakke som restaffald". En affaldsanvisning som denne har sneget sig ind på emballagerne på Coops egne produkter.
- Vi ved, at mange forbrugere gerne vil sortere rigtigt, men at de bliver i tvivl, når de skal smide det ud. Vi følte, at vi som producent også havde et ansvar for produktet, selv når det er brugt, og derfor har vi tilføjet anvisninger om udsmidning, siger Mathias Hvam om projektet.
Opgavens udførsel har dog ikke ligget lige til højrebenet, må Coop erfare. Forskellige indsamlingsordninger på tværs af kommuner har gjort det svært at gøre retningslinjerne relevante for alle.
- Vi valgte at sætte baren højt. Så kan det godt være, at alle kommuner ikke sorterer i eksempelvis blød plast, og informationen derfor ikke er relevant for alle. Men så rammer vi dem, der kan, og måske kommer de resterende kommuner med senere, siger Mathias Hvam.
Han tilføjer, at Coop på samme vis løbende laver justeringer af etiketternes anvisninger for at få det størst mulige match med affaldssorteringen.
Det er ikke kun borgernes sortering, der er for øje ved Coops nye initiativ. Koncernen har med dette projekt også ønsket at ride med på bølgen af den emballagediskussion, der aktuelt foregår i branchen.
- Vi vil meget gerne være med til at sætte dagsorden, og har tidligere gjort det i form af at være opmærksomme på at udrydde kemi og bisphenoler i vores emballage. Vi har emballagetyper, der indeholder mængder af genanvendt plast, og vi løber tør for den ressource, hvis ikke vi selv sender noget på gaden, der kan bruges igen, siger Mathias Hvam.