23948sdkhjf

Norsk forsøg med togsveller i komposit

Traditionelle sveller bliver erstattet med komposit som forsøg.

Det norske selskab for kollektiv trafik, Sporveien, forsøger sig netop nu med at erstattet traditionelle jernbanesveller med udgaver støbt i komposit. Det skriver firmaet i en pressemeddelelse.

De oprindelige sveller er behandlet med Kreosot, som er et tjærebaseret produkt til og det er på grund af dette, at man ønsker at finde en erstatning.

De første sveller blev lagt ud på en strækning omkring Oslo lige inden påske.

Forsinket projekt
Oprindeligt skulle Kreosot-svellerne have været udfaset i 2018, men det har voldt problemer at finde et egnet erstatningsmateriale, og derfor er projektet forlænget til 2022.

Opprinnelig skulle kreosotsvillene vært borte allerede i 2018. Mangelen på et godt erstatningsmateriale har gitt en utsettelse til 2022, men da er det også slutt

Dobbelt op på levetid
Det udvalgte kompositmateriale har en stribe fordele fremfor de sveller, der bliver udfaset. Levetiden er estimeret til omkring 50 år, hvilket er cirka det dobbelte af de andre sveller.

Tryk- og strækstyrken er bedre, og samtid er kompositmaterialet mere modstandsdygtigt over for bøjning. Desuden er naterialet brandsikkert og er nemmere at reparere end de gamle sveller.

Når svellerne har udtjent deres opgave, kan materialet genanvendes.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084