Regummiering er den grønne vej for transportvirksomheder
Kan man som transportfirma have en grøn profil, hvis man ikke kører på regummierede dæk? Nej, det kan man da ikke, mener Erik Neuberg Rasmussen, der er formand for Fabrikantforeningen for Regummierede dæk i Danmark (FFRD).
Han nævner blandt andet et netværksmøde i transportbranchen kort før jul, hvor emnet var "Virksomhedernes vej til grønne transporter". I den forbindelse blev der ikke snakket meget om dæk - og det synes Erik Neuberg Rasmussen er underligt. Dæk kan netop være med til at gøre en transportvirksomhed mere grøn.
- Det burde være en naturlig selvfølge, at der anvendes regummierede dæk hos alle vognmænd og transportvirksomheder, som profilerer sig som en grøn og miljøansvarlig transportør, siger han. Der er både miljømæssige og driftsøkonomiske fordele, når man kører med regummierede dæk.
Sund fornuft
- Fornuften er straks til at få øje på, når man bruger regummierede dæk, forklarer Erik Rasmussen.
Regummiering giver det nedslidte dæk et nyt liv, hvilket resulterer i mærkbare energibesparelser og væsentligt mindre CO2 udledning. Råvareforbruget reduceres med cirka 75 procent, forklarer han.
- Når det gælder transportvirksomheders grønne regnskab, har regummierede dæk en klar positiv effekt. Når man producerer otte regummierede dæk til en lastbil med dobbelt-boogie og otte hjul, udledes der 2.080 kg minde CO2 end ved produktion af nye dæk.
- Desuden er rullemodstanden og kilometerydelsen med regummierede dæk på højde med nye dæk, så regummierede dæk er hele vejen igennem en miljørigtig løsning.
Og der er masser af muligheder for at få regummierede dæk til lastbiler og busser herhjemmehos en af de tre danske regummieringsvirksomheder: NDI/Euroband Brørup, Vulkan Randers og Bandag Tobøl.
Gebyr og afgifter
Sidste år trådte en ny bekendtgørelse i kraft om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk. Den bevirkede en fritagelse af gebyret for regummiering af nedslidte dæk med oprindelse i Danmark. Regummierede dæk blev dermed lidt billigere end tidligere.
Endnu findes der ingen statistikker, der fortæller, om det har haft en indvirkning i salget af regummierede dæk.
- Vores kamp for gebyrfritagelsen var måske mere et princip for os end ønsket om en økonomisk gevinst, siger Erik Rasmussen.
- Det var princippet om, at man ikke skal betale et gebyr to gange for den samme vare. Når man købet et nyt dæk, er en del af prisen en gebyr til staten. Det gebyr skulle man også betale, hvis man lod sit dæk regummiere. Dette dobbelt gebyr havde ingen logisk mening, andet end at pålægge virksomhederne et ekstra gebyr. Det faldt heldigvis væk den 1. januar 2017.
Billige dækkøb kortsigtet
- Det er fornuftigt at indkøbe nye dæk af høj kvalitet, som er egnet til regummiering, siger Erik Neuberg Rasmussen.
- Desværre er der en del vognmænd, som kun ser på omkostninger på den korte bane og falder for at købe billige dæk af ringere kvalitet.
- De billige dæk, som kommer til Europa, er drevet af prisdumpning. Dækkene bliver for eksempel produceret i et land, der giver økonomisk støtte til dækfabrikanterne - og det er ulovligt set med vores øjne. Det er et problem, som EU arbejder med, og som desværre ikke er løst endnu.
- Vi afventer resultatet af de politiske bestræbelser i Europa-Parlamentet på den rejste antidumping-sag, som bør pålægge told på dæk fra lande, som yder statsstøtte til deres dækindustri. Forbrugerne lader sig lokke af billige nye dæk. De mister fornuften og ser desværre kortsigtet på de driftsøkonomiske, miljø- og sikkerhedsmæssige konsekvenser.
Synsvejledning et gode
Erik Rasmussen er ganske tilfreds med den nye synsvejledning, der er kommet fra TYrafikstyrelsen. Den sætter fokus på dæksikkerheden, arbejdsmiljøet og ikke mindst, at vi bevarer så mange karkasser som egnede til regummiering.
- Vi har set med stor bekymring på øget brug af produkter, der anvendes til nødtætninger i dæk.
- Det handler både om midler, der er en integreret del af dækkets konstruktion, og i særdeleshed midler som tilføres dækket i forbindelse med monteringen.
- Midlerne kan i værste fald umuliggøre en optimal kontrol og eventuel reparation af dækkene forud for produktionen. De nye regler er en win-win-win situation for den mest miljøvenlige dækløsning, miljøet og Transportbranchens grønne profil.
- For os handler det om at holde samfundet sikkert og miljørigtigt kørende i fremtiden.
|