23948sdkhjf

Emballage viser vej til skraldespanden

Uens kommunale affaldssorteringer gjorde opgaven svær for Coop.

”Låg sorteres som hård plast, bakke som restaffald”. Det er en sætning som denne, der har sneget sig ind på emballagerne på Coops egne produkter ved siden af kalorietabellen, serveringsforlaget og information om opbevaring på køl.

En linje der så at sige peger forbrugeren mod den rette skraldespand, når produktet er spist op og beholderen skal kasseres.

- Vi ved, at mange forbrugere gerne vil sortere rigtigt, men at de bliver i tvivl, når de skal smide det ud. Vi følte, at vi som producent også havde et ansvar for produktet, selv når det er brugt, og derfor har vi tilføjet anvisninger om udsmidning, siger Mathias Hvam, der er CSR-konsulent i Coop.

Forskellig sortering
Men opgavens udførsel lå ikke lige til højrebenet, måtte Coop erfare. Forskellige indsamlingsordninger på tværs af kommuner gjorde det svært at gøre retningslinjerne relevante for alle.

- Vi valgte at sætte baren højt. Så kan det godt være, at alle kommuner ikke sorterer i eksempelvis blød plast, og informationen derfor ikke er relevant for alle. Men så rammer vi dem, der kan, og måske kommer de resterende kommuner med senere, siger Mathias Hvam.

Han tilføjer, at Coop på samme vis løbende laver justeringer af etiketternes anvisninger for at få det størst mulige match med affaldssorteringen.

- Anvisningerne er ment som hjælp til borgerne, og derfor er det vigtigt, at informationen så vidt muligt matcher de affaldsløsninger, folk har adgang til - også når disse løbende ændrer sig, siger han.

Bidrager til genanvendt plast
Men det er ikke kun borgernes sortering, der var for øje ved det nye initiativ. Koncernen har også ønsket at ride med på bølgen af den emballagediskussion, der aktuelt foregår i branchen.

- Vi vil meget gerne være med til at sætte dagsorden, og har tidligere gjort det i form af at være opmærksomme på at udrydde kemi og bisphenoler i vores emballage. Vi har emballagetyper, der indeholder mængder af genanvendt plast, og vi løber tør for den ressource, hvis ikke vi selv sender noget på gaden, der kan bruges igen, siger Mathias Hvam.

Affaldsanvisningerne er påtrykt Coops private label produkter på eksempelvis pålæg og non-foodartikler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127