23948sdkhjf

Milliarder venter på danske plastvirksomheder

Fremstillingsvirksomheder er ikke er gode nok til at plukke de lavthængende frugter, viser ny analyse. Få justeringer kan øge omsætningen med 25-30 procent.

Hvis virksomhederne i industrien vil, kan de tjene penge. Masser af penge. De skal blot forstå at kommunikere bedre med deres kunder.

Det viser den første, landsdækkende analyse af services i danske fremstillingsvirksomheder, som lå klar i slutningen af januar. Den danske plastindustri, der er en del af målgruppen for analysen, skal blive bedre til blandt andet på deres hjemmesider at vise, hvad de kan tilbyde kunderne. Undersøgelsen viser nemlig, at 41 procent af virksomhederne ikke tilbyder services på deres hjemmesider, og dermed ikke møder kunderne, hvor deres behov er.

"Det giver bedre konkurrenceevne og omsætning at integrere produkt og service, når fremstillingsvirksomheder også sørger for bl.a. rådgivning, reparationer, vedligehold, udvikling og træning. Mens 59 procent nævner, at de yder en eller flere services, så nøjes en stor del af virksomhederne alligevel kun med at nævne basal service," skriver CBS, der står bag analysen, i en pressemeddelelse.

- Mange fremstillingsvirksomheder kan øge omsætningen med 25-30 procent ved at øge deres service. Det gør eksempelvis Vestas og FL Schmidt i dag. Godt en tredjedel af deres omsætning skyldes service. Via den nye rapport kan vi nu vurdere, at Danmark har et uudnyttet milliardpotentiale, siger professor Christer Karlsson, som er leder af projektet om servitization på CBS på Frederiksberg.

Ved mere service forlænger virksomheder produkters levetid og holder konkurrenter borte, for god service gør leverandørskifte svært, påpeger Christer Karlsson.

Et forskerteam fra CBS med støtte fra Industriens Fond står bag konklusionerne baseret på tal fra analysen "Servitization in Industrial Firms: Mapping and Analyzing the Danish Service Landscape".

Administrerende direktør for Industriens Fond, Mads Lebech, siger, at big data, IOT (internet of things) og kunstig intelligens er nye teknologier, der øger omfang og kompleksitet af de services, som virksomheder kan tilbyde omkring et produkt.

- Der er et stort kommercielt potentiale i at udvikle, konceptualisere og sælge services. CBS’ arbejde har bragt Danmark et kvanteskridt fremad til at udnytte den forretningsmetode. Vi har nu viden om, hvilke typer services virksomheder tilbyder. Vi har mange lavthængende frugter, som virksomheder kan plukke allerede i dag, siger Mads Lebech.ark

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078