Kompositkomponenter tegner væksten for Terma
Terma har brugt mange ressourcer på at gøre fabrikken i Grenaa klar til at producere kompositdele til F-35 kampflyene. Ligeledes er forhandlet nye kontrakt på plads, som dækker de kommende år. Ved årets indgang er der da også tro på, at kampfly-komponenter vil drive væksten – men ikke alene:
- De seneste tre år har været kendetegnet ved vækst. Det, forventer vi, vil fortsætte i det nye år med det amerikanske marked som en fortsat driver. Men også i Asien og Mellemøsten ser vi en positiv udvikling for vores forsvars- og sikkerhedsløsninger, siger senior vice president ved Terma, Steen M. Lynenskjold, til JP Aarhus.
- Vi fik i december et længe ventet internationalt gennembrud med vores 3D-lydteknologi, idet to europæiske lande har afgivet ordrer på 3D-Audio og aktiv støjreduktion til deres kampfly. Det er løsninger, der svarer til den, det danske flyvevåben har i F-16. Jeg forventer, at vi her i starten af 2018 også får en tilsvarende ordre fra USA, fortsætter han.
Investeringer til 600 millioner
Investeringerne i nyt maskineri, optimeringer og en stor udbygning, som skal gøre Termas fabrik i Grenaa klar til den store produktion af komponenter til F-35 kampfly, løber angiveligt op i 600 mio. kr.
Når F35-produktionen i 2021 når fuld skala med cirka 150 fly om året vil der være næste 500 ansatte.
Terma Aerostructures i Grenaa har siden 2004 leveret kulfiber- og kompositdele til 5. generations kampflyet F-35, Joint Strike Fighter, og producerer i dag flere end 70 unikke dele til flyet. I juni 2016 valgte den danske regering JSF som Danmarks fremtidige kampfly.