Maskinsalg overstiger alle forventninger
Der er knald på hos maskinhandleren Normann & Kock i Humlebæk.
- Ja, der er virkelig gang i den, siger Søren Kock, som er medejer af Norman & Kock og selv deltager i salget af maskiner.
Han sætter sætter sig også gerne bag rattet i trucken, når maskinerne skal flyttes og håndteres hjemme på lageret.
For Normann & Kock har salget af maskiner slået alle forventninger i år. Salget af nye Demag-maskiner er nu oppe på 54. Normann & Kock havde regnet med 16 solgte maskiner i år til kunderne i hovedsageligt Danmark og en lille smule i Island og Norge.
- Det her vidner om, at industrien har det godt. Der sker rigtig meget ude hos kunderne, for det er nye maskiner til nye opgaver, vi sælger, det er ikke kun udskiftning, siger Brian Toft, som er salgschef i Normann & Kock.
Produktion hjem fra Kina
Brian Toft vurderer, at der lige nu er gang i en positiv bølge ude i industrien.
- Vores oplevelse er, at der bliver hevet produktion hjem fra Østen til Danmark i øjeblikket, og derfor bliver der også investeret, siger Brian Toft, som også mærker stigende interesse for installationer omkring maskinen.
- Der er virkelig behov for vores udstyr lige nu, og det gælder også vores løsninger på energioptimering og køling og strøm, siger Brian Toft.
Selvom både Søren Kock og Brian Toft naturligvis er tilfredse med årets overraskende gode salg af nye sprøjtestøbemaskiner, så giver den store aktivitet også udfordringer. - Lige nu er leveringstiden på maskiner fra Demag-fabrikkerne den helt store udfordring, men den udfordring er generel for hele branchen, vurder Søren Kock, der melder om 18-20 ugers leveringstid på en ny Demag standardmaskine fra fabrikken i Tyskland.
Fart i salg af brugt udstyr
Sideløbende med salget af nye maskiner har Normann & Kock også fuld knald på salget af brugte sprøjtestøbemaskiner fra Demag. Søren Kock og Brian Toft vurderer, at et sted mellem 70-100 brugte maskiner bliver købt og solgt i år. De brugte maskiner bliver købt ude i Europa, hvorefter de fragtes hjem til Humlebæk, tjekkes igennem, får udført gennemgribende service og udstyres med dansk styring og derefter sælges videre med tre måneders garanti.
Det foregår ud fra den ufravigelige regel, at der skal stå penge på kontoen hos Normann & Kock, før maskinen bliver lastet.
- For 10-12 år siden begyndte vi med køb og salg af brugte maskiner, og dengang jagtede vi maskinerne. Nu har vi et netværk, der selv kontakter os, når de har en maskine. Nu ved de, at vi handler de brugte Demag-maskiner, forklarer Søren Kock. Derfor køber og sælger Normann & Kock også maskiner i lande, hvor Demag har salgs- og servicekontor. Men det giver ingen problemer, at Norman & Kock er aktive på kollegernes hjemmebaner.
- Vores Demag-kolleger i de pågældende lande er faktisk glade for det, vi gør med de brugte maskiner, fordi de får nogle maskiner ud at køre. Vi sælger heller aldrig reservedele eller udfører service på maskiner i andre lande, de opgaver håndteres lokalt, understreger Søren Kock.
Samspil med Wemo
Selvom Normann & Kock er maskinhandler, så handler forholdet til kunderne i den grad om samlede løsninger. Det gælder både køling og materialehåndtering, men det gælder også automationen i og omkring maskinerne og formene. På det felt har Normann & Kock samarbejdet med med det svenske automationshus Wemo i 10 år.
- Du kan sige, vi er vokset sammen med Wemo, som vi har et rigtig godt samarbejde med. Ofte foregår det jo sådan, at kunderne selv har støbeformen, og så håndterer vi selve projektet. Wemo tegner eksempelvis robotten, men det kan sagtens være Normann & Kock, som udvikler den griber, der skal håndtere emnerne, siger Søren Kock.
Nøglen til succes
Hvis man spørger Søren Kock og Brian Toft, hvad nøglen til firmaets succes er, så er sammenhold, selvstændighed og fleksibilitet de tre nøgleord.
- Vi har tre rigtig dygtige montører, der driver det her. De kører i hele landet, og de har selv kundekontakten og er helt selvkørende. De tre er med i alle vores projekter, og de har en stor del af æren for vores succes, siger Søren Kock om de tre montører, hvor den ene er uddannet maskinarbejder, mens de andre to er elektrikere.
- Vores montører har rigtig meget telefonservice, og telefonservice fakturerer vi ikke for. Det afspejler den åbenhed og fleksibilitet, vi gerne vil have i forholdet til vores kunder, siger Søren Kock, som også roser de tre ansatte på kontoret i Humlebæk, hvor den ene er hustruen Mette Normann Kock. - Vi vil den positive dialog med kunderne, det er vores koncept, og så kan vi bare godt lide at være sammen, siger Søren Kock.