23948sdkhjf

Tidligere eksporteret plast kan blive til diesel

Når Kina stopper for import af det, branchefolk kalder "rigtig store mængder af plast", kan den beskidte plast blandt andet ende som diesel til motorer.

Udfordringen ved det beskidte plast til genanvendelse er, hvor snavset det egentlig er. Er der for meget eksempelvis fedt og olie i plasten, kan det være uegnet, men her står et kommende anlæg i Skive klar til at tage mod meget beskidt plast.

Som Magasinet Plast kunne omtale 15. september tager norske Quantafuel i disse dage første spadestik til et anlæg, der i fuld drift kan håndtere 60 tons meget beskidt plast om dagen. Slutproduktet er blandt andet diesel. Det er godt nyt for den beskidte plast, der ellers har haft kurs mod Østasien.

- Lidt populært sagt, så kan vi aftage den plast, der er for beskidt til normal genanvendelse. I vores proces er det stort set ligegyldigt, hvor meget fedt og olie, der er blandet i plasten, forklarer miljødirektør Hanne Risgaard, Quantafuel. Anlægget bliver blandt de første i verden og forventes i drift i løbet af sommeren 2018.

Potentiale
Kigger man på mængderne af plast, så udgør den beskidte plast fra husholdninger en forholdsvis lille del, og det store potentiale i genanvendelse ligger i det, man i branchen kalder for ’’mellemproduktet’’.

Det er fortrinsvis plast fra byggebranchen, detailhandlen og genbrugspladser. Her har man at gøre med renhed, der gør det noget nemmere at genanvende end den plast, der kommer fra husholdningerne, hvor de enkelte husstande selv til en vis grad sorterer i affaldet.

Hvor stor den samlede mængde af indsamlet plastaffald i Danmark er afhænger af, hvem man spørger. Den officielle statistik fra 2015 opregner mængderne til 38.000 tons emballageplast, 50.000 tons plast og 6.000 tons PVC - altså 94.000 tons indsamlet til genanvendelse i 2015.

- Det er rigtigt store mængder, der er blevet eksporteret til Kina, for det har været en nem måde at håndtere affald på. Nu bliver branchen tvunget til håndtere mere selv, og det er en sund udvikling, for kravene fra myndighederne vil blive ved med at vokse de kommende år, vurderer dir. Bjørn Stender, Dansk Affald.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.328