BPI frigiver karantæneramt skum
Det så først ud til at være en sag med vidtrækkende konsekvenser for hele den europæiske skumplastindustri. Nu lysner det igen for branchen.
På baggrund af tilbundsgående undersøgelser i sit leverandørnetværk løsner Bramming Plast-Industri A/S nu op for knuden ved at frigive de berørte og hidtil karantæneramte produkter.
Overskredne grænseværdier
BPI har vedholdende været i dialog med sin direkte underleverandør med henblik på at få kastet lys over en sag, hvor en af Europas største kemiproducenter - BASF - i over en måned sendte råvarer ud i markedet med overskredne grænseværdier og deraf muligt forurenende indhold.
Omdrejningspunktet i sagen var det såkaldte stof DCB - dichlorobenzene, der - i for store koncentrationer - kan risikere at skade miljøet, give luftvejsgener eller hudproblemer ved afdampning. Det ser nu ud til, at alarmen er afblæst.
Ingen sundhedsrisiko
Efter mere end 2 uger, der lammede det meste af branchen, er det lykkedes at tilvejebringe en officiel udmelding og dokumentation fra BASF, der bekræfter, at der ikke er sundhedsrisiko for hverken produktanvendelser eller arbejdsmiljøer forbundet med de pågældende råvarer. BPI har løbende foretaget egne tests af såvel produkter samt arbejdsmiljø, der understøtter konklusionerne fra BASF.
- Hele episoden begrænser sig til at omhandle de produkter, der er baseret på høj-emissions-produktion eller såkaldte TDI-baserede produkter, som vi ikke længere selv bruger i vores egenproduktion. Men situationen har alligevel påvirket en del - bl.a. nogle af vores vigtige møbelkunder, der, i for lang tid, har måttet afvente vores forskellige testresultater og diverse undersøgelser og tilbagemeldinger tilbage i netværket”, udtaler administrerende direktør hos BPI, Jesper Brix - og fortsætter
- Det hele har været en skræmmende sag at lande i. Vi har til dels fået løsnet knuden op nu - men der kan gå flere år, før markedet og branchen kommer sig helt over forskrækkelsen. Nu gælder det om at genvinde kundernes tillid og på alle måder sikre os, at en lignende situation ikke opstår. Det er naturligvis vanskeligt, når der er tale om udefrakommende, ekstraordinære omstændigheder, som vi ikke kunne forudse, og som vi derfor ikke er herre over. Men derfor skal vi stadig på alle måder værne om vores kunder ved at sikre de optimale og mest trygge rammer – både i forhold til levering og kvalitet. Vi har meget oprydningsarbejde endnu - og vi har valgt at følge hver enkelt sag og kunde individuelt til dørs, afslutter direktøren.
BPI er i færd med at orientere kunderne om konklusionerne fra BASF samt de seneste produktfrigivelser, og ifølge den administrerende direktør er der samtidig taget 2 væsentlige skridt for at undgå, at virksomheden skal havne i en lignende situation:
1. Alle underleverandører bliver nu afkrævet løbende dokumentation for, at der kontinuerligt bliver foretaget kontrol med overholdelsen af grænseværdierne samt valideringen af evt. certificeringer.
2. Øget indsats for at tilvejebringe alternative professionelle leverandører, der vil bidrage til at gøre BPI mindre sårbar i tilfælde af akutte leveringssvigt fra råvareleverandører.