23948sdkhjf

Lady Dianas død lærte Saxe om service

Saxe Hansen A/S har i 50 år udviklet sin forretning i samspil med plastindustrien. I dag fylder service og specialløsninger til kunderne mere og mere.

Der findes et par helt centrale fixpunkter i Saxe Groups 50 års historie.

Et af fixpunkterne er Lady Dianas død. For den populære prinsesses tragiske død i 1997 bekræftede dengang Saxe Hansen i, hvor vigtig servicedelen er overfor kunderne, som i dette tilfælde var musikindustrien.

- Da Lady Diana døde, lå vi simpelthen vandret, fordi Elton Johns minde-CD bare skulle ud, og det skulle gå stærkt. Vores kunder i musikindustrien skulle have deres plaststøbemaskiner til at producere på maksimum, og maskinerne måtte bare ikke stå stille, fortæller 47-årige Ulrik Gert Nielsen, som i dag er indehaver af Saxe Group og har stået i spidsen for virksomheden siden 1996.

Enormt behov for CD-covers
Kunderne var DanDisc og Tocano, maskinerne kom fra Netstal leveret af Saxe Hansen, og behovet for CD-covers var enormt.

- Kunderne vidste en masse om musik, men de vidste meget lidt om plastproduktionen, men de havde brug for produkter, og det skulle ofte gå rigtig hurtigt. Det viste os, at der var behov for at tilbyde kunderne servicedelen, og i det hele taget lærte vi rigtig meget af tiden med CD’erne, siger Ulrik Gert Nielsen.

Han tøver ikke med at kalde årene med coverproduktion til CD’er og DVD’erne for en opblomstring for Saxe Group, som siden virksomhedens grundlæggelse i 1967 har haft agenturet på Netstal.

- I år 2000 lavede Netstal over 1.000 maskiner om året til CD-industrien, og omkring 70 maskiner kørte i Danmark, da det gik højt, og de brugte kun 2-3 sekunder pr. emne. Det var en spændende tid, den slags oplever man ikke så tit, fortæller Ulrik Gert Nielsen, som sammen med Saxe Group sad på en stor del af markedet for de maskiner, der blev brugt til produktionen af CD’er.

Carmen Curlers skabte vækst
Selvom CD-industrien har været vital for Saxe Group, så fylder de legendariske Carmen Curlers endnu mere. For det var Saxe Hansen, som i sin tid leverede maskinerne til Carmen Curlers fabrik, der i 20 år var Kalundborgs største virksomhed og havde 3.500 ansatte, da produktion toppede.

- Carmen Curlers var det første store opsving for Saxe, og da virksomheden i Kalundborg brændte var det blevet så stort, at Saxe Hansen ikke kunne levere alle maskinerne hurtigt nok, siger Ulrik Gert Nielsen, som har fulgt udviklingen i plastindustrien side om side med sine kunder.

Det gælder ikke mindst Lego, det gælder Superfos og emballageindustrien, og så gælder det også medicoindustrien, som stadig er en del af Saxe’s kundeportefølje. Når det handler om medicoindustrien er det specielt producenternes behov for renhed, sporbarhed og dokumentation, der har trukket udviklingen.

- Vores første elektroniske arbejdssedler og systematisk vedligehold til medico-industrien kom i 2005, og der satsede vi stærkt på at gøre hele servicedelen og dokumentation elektronisk. Vi udviklede os hurtigt på det område, og når vi kigger på det i dag, så var vores store fordel, at vi hurtigt fik implementeret den rette IT-struktur, vurderer indehaveren. 

Krisen gav vækst
I dag er Saxe Group en virksomhed, som efter en stribe opkøb i store træk har fat i hele plastindustrien, og det gælder både maskinsalg, service, rådgivning og levering af samlede produktionsceller. Nu arbejder virksomheden på at udnytte synergien mellem de forskellige afdelinger.

- Vores kunder er virksomheder, der er fyldt med innovation og dynamik, og der skal vi selv være både innovative og omstillingsparate, siger Ulrik Gert Nielsen, der vurderer, at krisen tilbage i 2008 også var med til at give Saxe Group et skub frem i den udvikling.

- Efter krisen indskrænkede alle producenterne på teknikersiden, fordi de skulle skære. De købte teknikerne ind freelance, og i det marked stod vi godt. Du kan sige, at jo sværere markedet er, jo bedre har vi det i Saxe, vurderer Ulrik Gert Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094