Palsgaard vil koble sig på kritisk forbrugertrend
Akkurat som forbrugere i både Europa, Latinamerika og Fjernøsten bliver mere og mere bevidste om, hvilke fødevarer man propper i munden, vil morgendagens forbrugere tilsvarende stille større og større krav til den plastfolie, vi pakker vores mad ind i, eller de plastikbøtter, vi hælder vores fryseretter i.
Det mener i hvert fald Palsgaards mangeårige Group CEO Birger Brix, der angiver netop en øget kvalitets- og forbrugerbevidsthed som årsagen til, at Palsgaard nu markant øger satsningen på udvikling af ingredienser til plastindustrien.
- Vi ser et voksende marked for vores produkter i det segment, for jeg tror på, at de tilsætningsstoffer, man kommer til at bruge i plastprodukter fremadrettet, skal være nogen, du også ville putte i munden, siger Birger Brix og spørger retorisk:
- Hvem vil dog pakke sin mad ind i plast, der ikke er godkendt til fødevarer?
Så naturligt som muligt
Samme tendens ser Palsgaard også i kosmetikindustrien, indskyder Jakob Thøisen, administrerende direktør for Palsgaard A/S.
Dén industri har Palsgaard også gennem nogle år solgt ingredienser til via et firma i Hamborg.
- Det er samme problematik som i plast. Kosmetikprodukterne skal også være så naturlige som muligt. Så det ser vi også en fremtid i, siger Jakob Thøisen.
Fremstillet på vegetabilsk olie
Den slags fødevaregodkendte ingredienser er Palsgaard vant til at udvikle til fødevareindustrien, og det er blandt andet derfor, koncernen nu mander op på plastsegmentet med nylige ansættelser af adskillige plastspecialister og etableringen af et nyt laboratorium til test og udvikling af plast.
Nogle af de produkter, som Palsgaard satser på at sælge flere af til plastproducenterne, er antistatiske emulgatorer, antidug-emulgatorer og dispergeringsmidler, der kan reducere brugen af farvestoffer. Alle helt eller primært fremstillet på vegetabilsk olie.
- Især dispergeringsmidlerne forventer vi os meget af. Du kan få bedre farver og bedring fordeling af farverne i plasten og samtidig tilsætte mindre farvepigment, som tit er det dyreste, forklarer Birger Brix.
- Hvis vi begynder at arbejde med de her produkter og er lidt kreative, tror jeg, vi kan udvikle nogle spændende produkter til plastindustrien.