Toms har sendt Pingvinposen på slankekur: - Vi har et ansvar
Næste gang du snupper en Pingvin-slikpose med i indkøbskurven, lægger du måske mærke til, at den er voldsomt reduceret. Slikmængden er den samme, men Toms Gruppen har skåret ned på plastforbruget i emballagen.
Som led i en målsætning har virksomheden reduceret plastmængden per pose i deres største serie af Pingvin-slikposer med 20 procent, hvilket svarer til en årlig besparelse på 4,2 tons plast på denne serie alene.
Senest i 2030 skal Toms Gruppen mindske mængden af plastemballage med 30 procent sammenlignet med 2023.
- Som forbruger får du stadig det samme gode indhold, blot med mindre plast omkring. Derfor opfordrer vi også forbrugerne til at vælge med omtanke. Når du træffer valg i supermarkedet – hvad enten det er konfekture, kaffe eller grøntsager, så se på det reelle indhold, ikke størrelsen på emballagen, siger Sabine Wahl, Nordic Marketing Manager i Toms Gruppen, i en pressemeddelelse.
- Det er et vigtigt initiativ, fordi det kan være med til at ændre holdningen og opfattelsen af emballagens rolle. Der er stadig meget, der kan optimeres fra vores side som fødevareproducenter, men det er vigtigt, at vi også får forbrugerne med på rejsen og formidler, hvorfor vi ændrer på tingene – nemlig for at minimere unødvendigt ressourceforbrug, siger hun.
Der følger ansvar med
Toms Gruppen er Danmarks største producent af slik og chokolade og dermed følger også et vist ansvar for løbende at reducere sin klima- og miljøpåvirkning.
Denne reduktion i plastforbruget er ikke kun et skridt mod at reducere affaldsmængderne, men reducerer også forbruget af ressourcer i både produktion og transport. Når emballagen fylder mindre, kan der pakkes og transporteres flere varer uden brug af flere ressourcer.
I samme ombæring har virksomheden blandt andet også justeret kasserne til serien for optimal udnyttelse. Baseret på det sparer virksomheden årligt 19 tons bølgepap.
- Der er rigtig mange faktorer, der er afgørende for, hvor meget eller hvor lidt en emballage belaster ressourceforbruget. Det er for eksempel ikke kun mængden af materialet, der er afgørende, men også vægten, hvor meget det fylder og materialets evne til at beskytte produktet, og ikke mindst genanvendeligheden af materialet, siger Ditte Haugaard Clausen, Head of Communication & Sustainability i Toms Gruppen.
Hun mener, at der nok ikke er ret mange forbrugere, der tænker over disse faktorer, når de tager en slikpose ned fra hylden.
- Vi mener, at det er virksomhedernes pligt at sikre, at der bliver truffet fornuftige valg. Og det kan i nogle tilfælde være forklaringen på, hvorfor en vare pludselig ser anderledes ud, siger hun.