New Loops pantsystem håndterede tusindvis af plastkrus på Roskilde Festival
I anledning af årets Roskilde Festival mødte 130.000 mennesker op på Roskilde Dyreskueplads for at campere, feste og lytte til musik.
Ud over øl og andre alkoholiske drikke skulle festivalens gæster også have mulighed for at slukke tørsten i kaffe, som selvfølgelig blev serveret i to-go kopper. Et sådan arrangement skaber i sagens natur et stort forbrug af emballage, hvilket ikke harmonerer med festivalens fokus på bæredygtighed.
For at mindske de kaffetørstige festivalsgæsters emballageforbrug havde festivalen indgået et samarbejde med start-up virksomheden New Loop, som har udviklet et retursystem til engangsemballage.
I et opslag på LinkedIN fortæller New Loop at de leverede omkring 200.000 kaffekrus af plast til festivalen.
Video fra New Loop
De genbrugelige kaffekrus blev udleveret til gæsterne mod betaling. Gæsterne fik pengene igen, når de returnerede koppen. På den måde cirkulerede glassene og blev genbrugt flere gange i løbet af den uge, som festivalen strakte sig over.
Ifølge New Loop er langt de fleste kopper nu blevet samlet ind igen, og efter en ordentlig vasketur kan de altså genbruges af andre kunder i forbindelse med fremtidige arrangementer.
Udover at levere pantsystemet til de genbrugelige kaffekrus, håndterede New Loop også ordrer og beholdning i festivalens barer og validerede logistikken for de over 1 million genanvendelige ølkrus og 500.000 drinksglas.
Fakta om New Loop
New Loop er dannet af Gitte Saaby Kjær, Anders Barsøe og Anders Morgenthaler, som siden starten i 2020 har fået funding fra bl.a. SMV Grøn og MUDP og etableret flere partnerskaber.
New Loop har udviklet et nyt cirkulært pantsystem til take-away emballage. Emballagen er vaskbar og kan pantes. Efter brug vaskes emballagen og leveres tilbage til take-away leverandøren, klar til at blive brugt igen.
Når emballagen ikke længere kan genbruges, bliver den på sigt genanvendt til ny fødevaregodkendt emballage.
New Loop