Skibsdesign skal hjælpe vindmølleindustrien med at blive grønnere
Vindmøller er gode for den grønne energi, men desværre er der ringe genanvendelsesmuligheder for møllevinger. Det ulmer dog med succeser, forskning og nye løsninger på området, og nu skal et nyt forskningsprojekt - kaldet Wise Wind - undersøge om erfaringer fra bæredygtigt skibsdesign kan overføres til vindmølleindustrien.
Centralt i projektet er den danske miljø-ingeniørvirksomhed Reflow, der har udviklet et digitalt værktøj til bæredygtighedsvurdering af de enkelte komponenter i en konstruktion. Teknologien er blandt andet blevet taget i brug i forbindelse med bygning af bæredygtige færger, som for eksempel Scandlines' kommende nye elfærge mellem Rødby og Puttgarten.
Reflow bygger så at sige en digital tvilling af færgen, hvor det er muligt at bæredygtighedsvurdere hvert enkelt komponent og undersøge, hvilken betydning som alternative løsninger har. På denne måde kan man allerede i designfasen sikre, at alle komponenter kan genanvendes, når for eksempel færgen er udtjent.
I Wise Wind deltager også DTU Wind og Siemens Gamesa.
Ifølge en pressemeddelelse sigter partnerskabet mod at udvikle en ny generation af bæredygtige vindmøllevinger baseret på genanvendelige og reprocessable kompositmaterialer og vil blandt andet anvende Reflows software til at vurdere materialernes genanvendelighed.
Projektet har modtaget en investering på 12,5 mio. kr. fra Innovationsfonden.
- Vi er begejstrede for at samarbejde med DTU og Siemens Gamesa i dette banebrydende innovationsprojekt. Lavemissions vedvarende energi er nøglen til projekter som power-to-x og grønne brændstoffer i mange industrier. Dette projekt vil bringe os et skridt tættere på at gøre dette til virkelighed, siger Rasmus Elsborg-Jensen, CEO og founder af Reflow i forbindelse med aftalen.
I løbet af de næste tre år vil partnerne arbejde sammen om at udvikle nye vindmøllevinge-materialer og komplekse beregningsmodeller til optimering af vingematerialer og end-of-life-teknologier. De nye vingematerialer vil være baseret på vitrimer epoxyharpikser, som har egenskaber, der ligner almindelige epoxyharpikser, men med dynamisk udskiftelige bindinger, der kan omarrangeres under termoformning, oplyser Reflow i pressemeddelelsen.
Algoritmer kan beregne klimabelastningen på skibskomponenter: ’Der skal mere fokus på genanvendelse’
Anvendelsen af avancerede livscyklusvurderingsberegninger vil hjælpe med at optimere fremstilling, drift og genanvendelsesregimer for de nye vindmøllevinger og sikre en mere bæredygtig fremtid for vindindustrien, påpeger Rasmus Elsborg-Jensen.