First movers: Kaffeproducent sender emballage af monomateriale på markedet
Peter Larsen Kaffe tager, som andre påfyldere af emballager, i disse dage store, bæredygtige skridt i de rigtige retninger: Kaffeproducentens nye plastemballage er 94 procent genanvendelig.
Den danske virksomhed, der også har svenske Löfbergs i ejerkredsen, har et mål om at eliminere alt affald fra produktionen og fra forbruget af kaffe senest i 2030. Og det er ikke første gang, Peter Larsen Kaffe er firstmovers: Tilbage i 1990’erne kunne Peter Larsen Kaffe og Löfbergs som de første i Europa fjerne aluminium fra deres kaffeemballager.
De nye kaffeposer er fremstillet i monomateriale og er de første i verden til at benytte monoplast-kaffeemballage. Mens monomaterialet er 100 procent genanvendeligt, kan blandt andet limen på poserne ikke genanvendes, hvilket giver en samlet 94 procent genanvendelsesgrad.
Innovationschef hos Peter Larsen Kaffe og Löfbergs, Lars Aaen Thøgersen, ser enorme perspektiver for hele kaffebranchen i den nye emballage.
- EU-kommissionen har vedtaget, at al plastemballage skal kunne genbruges eller genanvendes senest i 2030. Nu beviser vi, at det er muligt med kaffe, som er en af de varer, hvor kravene til bevarelse af holdbarhed, smag og aroma er blandt de allersværeste at leve op til, siger han i en pressemeddelelse.
Desuden er 73 procent af plastmaterialet i emballagerne fremstillet af ikke-fossile ressourcer, som sukkerrør.
(Artiklen er rettet mandag den 1. maj 07:23, da Peter Larsen Kaffe oprindeligt havde oplyst, at de nye poser er 100 procent genanvendelige.)