23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Snart kræver nedrivning af asbest en autorisation

Før sommerferien vedtog Folketinget et lovforslag, der betyder, at nedrivning af asbest fremover kun må foretages af virksomheder, der har en autorisation. Autorisationsordningen trådte i kraft 1. juli 2024.

Virksomheder har dog frem til 1. januar 2025, hvor kravet om autorisation først gælder endeligt, til at omstille sig til den nye lovgivning og søge om at blive autoriseret.

Formålet med autorisationsordningen

Formålet med autorisationsordningen er, at færre skal udsættes for det livsfarlige asbest.

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen udtaler i Beskæftigelses-ministeriets pressemeddelelse:

“Det er afgørende, at vi håndterer asbest med den største forsigtighed. Derfor er jeg glad for, at vi med autorisationsordningen er med til at sikre, at færre bliver udsat for det farlige asbeststøv, og at det kun er autoriserede virksomheder, der må udføre nedrivning af asbest”.

“Lovforslaget markerer et stort skridt i retningen af at beskytte medarbejdere og omgivelser mod de sundhedsmæssige risici, som asbest udgør, og virksomheder i hele landet er nu ved at forberede sig på autorisationsordningen”.

Der vil blive ført tilsyn med, at nedrivning af asbest udføres af autoriserede virksomheder. Hvis en virksomhed arbejder uden den lovpligtige autorisation, kan den straffes med en mærkbar bøde.

Læs hele pressemeddelelsen her.


Arbejde af mindre karakter kræver ikke autorisation

Der er undtagelser til kravet om autorisation ved nedrivning af asbestholdigt arbejde. Nedrivning kan udføres uden autorisation, når der er tale om kortvarigt nedrivningsarbejde af mindre karakter som f.eks. nedtagning af enkelte asbestholdige tagplader eller enkelte fliser fastgjort med asbestholdigt fliseklæb.
I de tilfælde gælder de nuværende arbejdsmiljøregler for asbestarbejde.


2 grundlæggende krav for at kunne få autorisation

Virksomheder skal søge om autorisation hos Sikkerhedsstyrelsen. Der er 2 grundlæggende krav, der skal være opfyldt, når der ansøges om autorisation:

  1. Virksomheden skal have et forhåndsgodkendt kvalitetsledelsessystem og
     
  2. Virksomheden skal have en godkendt fagligt ansvarlig, der skal være tilknyttet virksomheden i mindst 30 timer om ugen inden for virksomhedens normale forretningstid. Det betyder, at den fagligt ansvarlige skal være til stede i virksomheden for at sikre bemanding, instruktion og tilsyn med virksomhedens autorisationskrævende opgaver.

Her kan du læse meget mere om, hvad de to grundlæggende krav for at få autorisation indebærer.


Opbyg et kvalitetsledelsessystem i SOSWEB

Hos Avidenz tilbyder vi et digitalt system til at styre jeres virksomheds arbejdsmiljø, miljø og kvalitet. Heri kan I blandt andet opbygge et kvalitetsledelsessystem, der løser et af kravene for at ansøge om autorisation til nedrivning af asbestholdige materialer.

I SOSWEB-systemet er der også et medarbejdermodul, hvor I kan administrere medarbejdernes uddannelser og lægge kursusbeviser m.m.. Dermed kan I let dokumentere, når en medarbejder har taget de nødvendige uddannelser for at blive faglig ansvarlig og autoriseret til at arbejde med nedrivning af asbest eller alle mulige andre nødvendige kompetencer i forbindelse med jeres virksomheds arbejde.

 

Få en gratis demo af SOSWEB

Vores SOSWEB-konsulent, Mikkel, er klar til at give dig en gratis demonstration af, hvordan I med fordel kan anvende SOSWEB, både til ovenstående, men også til meget andet af jeres arbejdsmiljøarbejde. Kontakt Mikkel på 25 29 28 12 eller mim@avidenz.dk.

Du kan også læse mere om SOSWEB her.

Avidenz A/S
Magnoliavej 6
5250 Odense SV
Odense Kommune
Danmark
CVR nummer: DK28124341

Kontaktperson

KML
Kristina Munch Larsen
Kommunikations- og marketingmedarbejder
kml@avidenz.dk

Send til en kollega

0.062